RAPAI Ágnes
ZADARNÁL A TENGER
"eszedbe se kell jutnia hogy minden olyan esetleges" - írja A bé elé
visszafújt magánhangzó című versében Rapai Ágnes. Ő maga azonban
nagyon is kötelességének érzi, hogy ne csak eszébe jusson, hanem
kinek-kinek eszébe is juttassa a dolgok, minden dolgok, a világ
esetlegességét. Már azáltal is, hogy - ha csak teheti -
alternatívákat mutat fel verseiben: pl. kötetének első darabja (Íme
itt) kivétel nélkül egymást kizáró állításokból épül fel.
Lehetőségeket emleget tehát, de sohasem úgy, hogy valamelyik mellett
döntene. Nem dönt és nem hív fel döntésre: azt érzékelteti, hogy a
kontingencia meghaladhatatlan. Persze legtöbbször nem
világkontingenciákról van szó, nem egyetemes, metafizikai
esetlegességekről, hanem hangsúlyozottan köznapi, banális
"választhatatlanságokról". És ebben áll a költőnő oly vonzó
iróniája, amellyel senkit, semmit, sem önmagát, sem a szerelmet, sem
az irodalmat, sem a partnert, sem a politikai helyzetet, sem az
"örök asszonyi" sorsot, sem a halált, sem a karriert nem kíméli (De
finom a szapphói; Szindbád álma; A nyilas hava; A pogány lány imája;
A ritmust felveszem; Örök mondóka stb.). Ahhoz azonban, hogy
ironizálhasson, hogy mindent kétségbe vonhasson, igen gazdag anyagot
kell versbe emelnie. És valóban, Rapai Ágnes verseiben szinte egy
realista regény esemény- és figuraváltozéka fér el, pontos
helyszínekkel, szituációkkal, hősökkel és antihősökkel, étkekkel és
italokkal, főzéssel és szeretkezésekkel, vágyakkal és undorral - kis
és nagy jelenetekkel. Hogy azután ez az életteljesség sajátosan
kontrázza a kontingenciát, az éppúgy nyilvánvaló, mint az, hogy az
epikai merítés remekül ellenpontozódik a bravúros ritmika által. -
Vonzó, szellemileg is izgalmas kötet - minden verskedvelő, művelt
olvasónak.
Legeza Ilona
Főoldal * Kritikák
|