
Alfred DÖBLIN
BERLIN, ALEXANDER-PLATZ
A regény cselekménye voltaképpen egyetlen szálon fut - de a
kifejlet felé lendítő erők távolról sem a szokványos regényépítkezés
kelléktárából valók. Hőse, egy jóravaló, ám korántsem megingathatatlan
jellemű kisember, aki szállítómunkásból újságárússá "lépett elő",
napjait a századelő nagyvárosának nevezetes terén, az Alexanderplatzon
tölti. Biberkopf - feladva régi énjét - kétségbeesett elhatározással
szakít eddigi monoton életformájával, sorsát önmaga akarja alakítani.
"Átkozott az az ember, aki emberekre hagyatkozik" - hangzik a regény
folyvást visszatérő vezérmotívuma: s Biberkopf el is indul az aktívabb
élet útján. Lehetőségek azonban egyetlen irányban bontakoznak ki, csak
a berlini alvilág fogadja be hősünket. A démoni erők aztán hamarosan
beteljesítik a kisember végzetét: Reinhold, az alvilág rettegett
figurája mindenéből kifosztja, majd börtönbe juttatja. Noha végül
bebizonyosodik Biberkopf ártatlansága, az élet újrakezdése ebben a
helyzetben már értelmetlen, reménytelen vállalkozásnak látszik.
Biberkopf igazi ellenfele mégsem Reinhold, hiszen a nagyformátumú
bűnözőnek csak a közvetlen eseményszinten szán szerepet az író.
Berlin, a metropolis, a tüneményes nagyváros készíti elő ezt a
tragédiát: flitteres ragyogásával, a pompa és nyomorúság
kontrasztjaival, a harmonikus élet arányainak mérhetetlen
torzulásával. Döblin az expresszív nyelvi megjelenítést nemcsak az
újnaturalista eljárásokkal dúsítja, de igyekszik ezt az atmoszférát
tapasztalaton túli közelségbe is átvetíteni: Jeremiás és Jób könyvét
hívja segítségül a modern Sodoma aláhullásának látomásához.
A modern regénytechnikai megoldások Joyce Ulysesével
és Dos Passos USA-trilógiájával egyszerre rokonítható.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|