
FORGÁCS Zsuzsa
TALÁLT NŐ
Forgács Zsuzsa kötete kisprózákat tartalmaz: nem novellákat,
nem elbeszéléseket, nem prózaverseket, hanem prózában
megrögzített létállapot-felméréseket, ál-lírai
személyiségmegnyilvánulásokat, groteszkbe és abszurdba ágyazott
filozofémákat, ókori történetbe, történeti keretbe épített
önvallomásokat, pornográf históriákba sajtolt feminista és
antifeminista traktátusokat, családi anti-idillbe épített
mentalitástörténetet (Egy emigráns nő levele New Yorkból;
Hét nő New Yorkban; Leltár pasim jó cselekedeteiről; Tartsuk
mozgásban a nőt; A merkuri sárga; Hívjátok anyát! stb.).
Ötletekben, furcsa, kifordított helyzetek rajzolásában,
elképesztő figurák fölléptetésében, fantazmagóriákban szinte
kimeríthetetlenül gazdag a kötet, ám igazi savát-borsát nem
ezek adják. Az írónő legfőbb ereje a gúny, az irónia, a
szarkazmus, a semmi "szent" előtt meg nem álló, áhítatot nem
érző kétely. Nem kíméli sem a női, sem a férfiúi, sem a magyar,
sem a zsidó, sem az amerikai, sem az orosz, sem az anyai, sem
az apai, sem a gyermeki, sem a szerelmesi (a sor hosszan
folytatható) érzékenységeket, tabukat, hiteket és érzelmeket,
szenvedélyeket és elfogultságokat. De íróként is fölöttébb
gátlástalan: Petrit idézi és Esterházyt parodizálja, minden
kegyelet nélkül, értelmiségi "szent teheneket" mutat be kínos
helyzetekben (pl. Bibót), de persze nem könyörületes önmagához
sem. Bátran ír teljesen átalakítatlan közhelyekben, utánoz
harmadrangú bestseller-szerzőket, idéz önmagától, elfelejti
befejezni írásait (hogy azután egy másikban pótolja a
mulasztást) stb. Csak időnként, ritka pillanatokban véli úgy,
hogy valami "igazi" költészetet is fel kell mutatnia: ilyenkor,
egy-két bekezdés vagy oldal erejéig tündökletes "nagyprózát"
ír, hogy azután - direkt, akarva - elrontsa a hangulatot,
mulasson önmagán is.
Zavarbaejtő, bosszantó, elragadó, olvasópukkasztó kötet.
Keveseknek fog tetszeni, de azoknak nagyon.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|