Edward Morgan FORSTER

SZELLEM A HÁZBAN

A szimbólumok és hiteles életanyag harmonikus egységét Forsternek először ebben a művében sikerült létrehoznia. Bár kevés szereplőt mozgat, mégis félreérthetetlenül társadalmi regény. Angliának, a századfordulótól az első világháború katasztrófájáig vezető válságának szimbolikus eszközökkel megrajzolt helyzetképe. Szereplői három csoportot alkotnak. A művelt, érzékeny, értelmiségitermészetű Schlegel kisasszonyok inkább érzik, mint látják a kor problémáit. A dúsgazdag vállalkozók, a Wilcox család önelégült biztonságát csak a tragédia rendítheti meg, különben mindig mindenre "praktikus" megoldást találnak. Leonard Bast, a fiatal hivatalnok áldozat: az egyszerű emberek életének harmóniáját elvesztette, igazi műveltséget nem szerezhetett, nyomorra és keserves robotra van kárhoztatva. Amikor a megözvegyült Mr. Wilcox feleségül veszi Margaret Schlegelt, Bast katalizátorul szolgál az eseményekhez: Wilcox rossz tanácsára elveszíti állását és nyomorba jut. Helen Schlegel szánalmában a szeretője lesz, az ifjú Wilcox leüti és véletlenül megöli a "csábítót", börtönbe kerül, s ez teljesen megtöri Wilcox urat. A regény végén Helen és Margaret visszavonultan élnek Howards Endben Wilcox úrral és Helen kisbabájával, visszatalálva a "természetes" harmóniához, melynek Howards End (a vidéki birtok, a regény eredeti címe) a szimbóluma. A nosztalgikus alaphangulatot az író állandó iróniával színezi, ez biztosítja a modern hangvételű mű sajátos feszültségét. A regény a polgárság passzívabb és bensőségesebb, valamint nyersebb, leplezetlenebb és aktívabb elemeinek összecsapását és összefonódását egyaránt pontosan ábrázolja. Végső kicsengése azonban, hogy a kíméletlen kizsákmányolók képesek humanizálódni, nem igazán meggyőző.

Vissza a főoldalra    * * *    Vissza a kereséshez