
Bohumil HRABAL
SÖRGYÁRI CAPRICCIO
A "Capriccio" nem csupán a főhős, az eseményeket egyes szám első
személyben elmondó fiatalasszony kedvesen szeszélyes természetére
utal, ahogy a sörgyári gondnok ifjú felesége fittyet hány a társadalmi
szerepe szigorú követelményeinek, hanem érzékelteti az egész mű
felépítésének jellegét is, azt a játékos szertelenséget, amely mindig
meglepetéssel szolgál, de sohasem sérti a kompozíció rendjét. A címbe
foglalt zenei műszó jelzője többet jelent puszta helymegjelölésnél,
annál, hogy a történet nagy része egy kisvárosi sörgyárban játszódik;
ebben az összetételben előrevetíti azt a reális, bumfordi világot,
ahonnan a képzelet, a játékos szertelenség futamai felszárnyalnak, s
amelynek vonzáskörét nem is hagyják el. Nem nagy eseményekről számol
be a krónika főhőse; disznóölésről például, vagy sógorának, Pepin
bácsinak - aki mintha Svejk reinkarnációja lenne egy cipészmester
figurájában - hirtelen betoppanásáról, egy szerencsétlen lábtörésről,
a gipszkötés eltávolításán bajmoló idős orvos szenilitásáról és
sokszor visszatérően a férj szemérmes-ragaszkodó szeretetének megannyi
jeléről. A hétköznapi históriák többnyire egy-egy képtelen és mégis
hiteles helyzetben csúcsosodnak: a disznóölés frenetikus jókedve a
gondnoki lakásból átragad az igazgatósági tanács tagjaira is, egy
másik jelenetben Pepin bácsi és a főhős megmásszák a sörgyár irdatlan
magas kéményét, egy harmadikban a férj nemcsak gramafont hoz
ajándékba, hanem tánctudását is hozzá, ám ez utóbbit úgy tökéletesíti
otthon, hogy krétával felrajzolja magának a tangó lépéseit - ilyen és
ehhez hasonló pillanatok adják a mű "capriccio"-jellegét. Mindez a
korábbi alkotásokban kialakított elbeszéléstechnika mesteri
újraalkalmazásával.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|