
PARTI NAGY Nagy Lajos
SÁRBOGÁRDI Jolán: A TEST ANGYALA
Parti Nagy Lajos a tágan értelmezett irodalmi groteszk markáns
alkotója, az eredeti nyelvi-poétikai kreativitás művelője, a
hazai posztmodernizmus meghatározó egyénisége.
A test angyala a Jelenkor c. folyóirat egyik
számában jelent meg először, a képzeletbeli dilettáns
regényírónő, következetesen rossz helyesíró, Sárbogárdi Jolán
gondolatait közvetítendő. E mostani edíció a kommersz
szerelmesregényeket még küllemében is parodizálja, az
élvezetesen dilettáns mestermunkát nagybetűs tipográfiával
jelenítve meg.
A regény olvastán nyilvánvalóvá válik, hogy az íróra jellemző
stílus- és műfaji játék nem minden előzmény nélküli. A
lehangolóan elroncsolt, "lepusztult", ám sokszor mosolyogtató
köznyelvi fordulatokat Parti Nagy sajátos iróniával, játékos
hajlékonysággal emeli be írásaiba. Műfajteremtő ereje az
Ibusár
című színműben teljesedik ki, amelyben Sárbogárdi Jolán, a
jobb sorsra érdemes pályaudvari jegykiadó-lány írja élete nagy
művét, zenés, táncos huszerettjét.
A test angyalában Jolán, az 1990-es évek Magyarországán élő
naiv írónő saját - a szerelemből azonnali házassághoz vezető -
életútjáról ír, olyképpen, hogy eltekint minden, a korra
jellemző erkölcsi realitástól, s a címben szereplő testről
egyetlen szót sem ejt, hacsak az elhallgatás révén nem teszi.
Sárbogárdi Jolán stílusára a leányregények negédeskedő - jóság,
szépség, kifinomultság, érzékenység - paneljeinek alkalmazása
jellemző. Mindez megmaradhatna a nyelvi játék szintjén, ha nem
lenne pontosan érzékelhető az, hogy Parti Nagy "szerzőnője" ha
utalásokon, periférikus mozzanatokon keresztül is, de leképezi
a mai valóságos szociális és társadalmi viszonyokat. Hiszen a
Sárbogárdi Jolán által megrajzolt polgári miliőben ott kísért
az 1990-es rendszerváltozás eljátszott nagy történelmi
lehetősége, mely végül az "aerobicos-libresses" komfortban
találta meg a szabadság érzetét.
IBUSÁR
Az Ibusár című "huszerettet", ezt a tragikus
operettparódiát, színházak is nagy sikerrel játszották. A
történet főszereplője egy kis forgalmista lány, aki titokban
irodalmi karrierről ábrándozik, s az isten háta mögötti
vasútállomás pálinkaszagú realizmusában, ahol dolgozik, ezek a
grafomán ábrándok egyszerre életre kelnek. Az operettbe illő
ötlet és az esendő, jobbra vágyó lány tragédiájának
ötvözetéből, szürrealista képek megelevenedésével válik
paródiából igazi dráma.
A szerző bravúrosan ötvözi az ironikus és lírai elemeket,
bonyolult életérzések megfogalmazását adja megkomponált
dialógusai révén.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|