
Borisz PASZTERNAK
ZSIVÁGÓ DOKTOR
Nagy és indokolt várakozás előzte meg a Nobel-díjas regény hazai
megjelenését, mely a századfordulótól a második világháborúig ívelő
epizodikus cselekménymenetével a 20. századi orosz élet
összefoglalásának óriási kísérlete. Paszternak alkotása látszatra a
címszereplő előbb sejtelmesen, majd egyre nyilvánvalóbban végzetes
sorsának nyomonkövetése. Mégsem hagyományos értelemben vett életrajzi
regényről van szó, hanem - mivel alkotója szerint az ember nem a
természetben, de a történelemben él - az orosz értelmiség
egzisztenciális vergődésének, felelősségérzetéből következő, személyes
sorsába ivódó kínjainak históriai dimenziójú körképéről. Az ábrázolás
nézőpontja a lélekben "kívülálló", mert a maradandóságot nem az
eseményekben való részvételben keresendő, hanem a teremtés
halhatatlanná tevő hatalmától váró Zsivago szemszöge, aki intenzíven
átéli, érzékeli a világot, de nem alakítója, csak elszenvedője a
történteknek. Ez a távolságtartó írói attitűdben is megnyilvánuló
szemlélet hívja elő a meditatív- reflexív, sűrűn jelképi erejű,
példázatos indítékú szövegszerkesztés módszerét, melyhez Paszternak
nyelvi ideálja, az "észrevétlen stílus" társul; az a tartózkodásában
is roppantul gazdag és igényességében erőteljes prózanyelv, amely úgy
hordozza tartalmi mondandóját, hogy az olvasó szinte nem érzékeli,
miként van egyszerre ő is jelen a cselekmény menetében.
Zsivago magatartásának legfőbb jellemzője a szorongás,
következésképpen cselekedetei a fönnmaradás, a megmaradás kevéssé
leleményes, inkább elkeseredett szolgálatát jelentik. Zsivago azért
"passzív" szemlélője a történelmi kor - közelebbről a forradalom, a
polgárháború, majd a NEP.- eseményeinek, mert tettvágya a
veszélyeztetettség miatt a túlélésben merül ki, s nem marad ideje,
ereje, alkalma leghőbb vágya valóra váltására, a halhatatlanná tevő
alkotómunkára. Ezért is mondja egyhelyütt: "Az idők engem nem vesznek
figyelembe, és mindent rám tukmálnak, amit akarnak. Engedje meg, hogy
én is semmibe vegyem a tényeket." Értelmiségi léte és személyes sorsa
a közösségi tervek és egyéni álmok fokozatos föladásának, a kényszerű
lemondásnak a tragédiája.
Paszternak roppant szélességű társadalmi tablót fest, az orosz nép
legkülönbözőbb - kivált értelmiségi - rétegeit ábrázolva. A
számolatlanul fölvonuló szereplők azonban mint a bolygók és holdak
keringenek Zsivago sorsának napja körül, s a véletlenszerű együttállás
idején - legtöbbször tragikus fordulat útján - meghatározzák egyre
lejjebb szoruló élete süllyedő menetét. S amellett, hogy e semmiképp
sem mellékes szereplők kiemelik a főhős életútjának drámáját, egyben
kibontják az orosz történelemnek a cárizmus végnapjaitól a honvédő
háborúig tartó - hol fölemelő hol meg szenvedéssel teli történéseit. S
az írói hangsúly az utóbbin van, a szenvedésen: ami e lázas
korszakokban Oroszországban történik, mindenkire sújtó csapásként hat.
Mindaz tehát, amiért évtizedekig kárhoztatták a regényt és szerzőjét,
talán abban a Zsivagotól megjelenített sorsképletben foglalható össze,
hogy az októberi forradalom utáni történelem oly módon avatkozott bele
az oroszok - talán szabályozottságával biztonságosnak,
egyensúlyozottnak mondható - életébe, hogy csupa keserűséget és
megpróbáltatást hoz számukra; Zsivagot is elszakítja családjától,
megfosztja szerelmétől, ellehetetleníti teremtő munkára hivatott
életét. Azok viszont, akik az elmúlt évtizedek szovjet hatalmának
nyílt vagy bujtatott "leleplezését" várják a hatalmas gondolkodói és
írói koncepcióra épített regénytől - csalódni fognak, mert egy a
tolsztojanizmustól a marxizmusig, a tételes vallástól a pantheizmusig
terjedő gondolkodó rendszert magába foglaló, csodálatosan gazdag,
helyenként biblikus nyelvezettel megalkotott, sokszálúságával is
kemény egységgé komponált "klasszikus" regényt kapnak a kezükbe.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|