
SZÉKELY János
AZ ÁRNYÉK; SOÓ PÉTER BÁNATA
Az árnyék világirodalmi előzményének az E.T.A. Hoffmannhoz közelálló
Adalbert von Chamisso novellája tekinthető, melynek főszereplője
eladván árnyékát, révetegen bolyong a kiismerhetetlenné vált világban.
Székely föltámasztja Schlemil Péter árnyékát, és bekalandoztatja vele
a 20. századi ember világát. Az árnyék-hős természetesen gazdát keres,
ám minden, a valahová-tartozást szolgáló jó szándéka, emberi vonzalma,
hűsége, őszintesége csupa feleslegessé lesz, nyűg és kolonc a
megnemértés tömbjén, mígnem a nyilvánvalóan ellenséges modern világ
annyira gyűlöletes lesz a számára, hogy "öngyilkos" lesz. A sok
tekintetben megható, de minden mondatával elgondolkodtató elbeszélés
humanista alapgondolata a valódi emberré válás - úgy tetszik -
megvalósíthatatlan törekvése.
A Soó Péter bánata a világirodalomból úgyszintén ismerős
Doppelgänger-motívumból született, egy különös ikerpárról szól,
sorsukról, hányattatásaikról a második világháborús Németországban. A
háború azonban nem tárgya, hanem kerete az önvesztés-önmegváltás
pszichikai ihletésű történetnek. Valódi és látomásos, tényszerű és
álomszerű határait elmosó jelenetek "valóság-biztosítéka" a
kérlelhetetlen létezéssel történő folytonos szembesítés, itt és így
méretett meg a főhősök kamaszos szenvelgése, önámítása, alaktalan
sorsuk bizonytalansága. Az író tolla - mindig egyensúlyban maradón - a
létezés komor tényei és a finoman árnyalt nosztalgiák között billeg,
így érve el maradandó értékű és töretlen művészi hatást.
A morális választás esélyeit középpontba állító kisregények
filozófiailag az egzisztencializmussal tartanak rokonságot, mely
gondolati vonulatnak később - nem újromantikus, hanem realista látású
kifejeződéssel az író
A nyugati hadtest-ben
ad végső formát.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|