
TAR Sándor
SZÜRKE GALAMB
Bodor Ádám Sinistra körzet című műve volt talán csak
ennyire sötéten reménytelen, ennyire borzongatóan-szadistán
kemény, ennyire metafizikaian ördögi mű, mint Tar Sándor
mostani regénye. A Sinistrát azonban érthetőbbé-
megközelíthetőbbé tette az allegorikus jelentés, a szinte
nyíltan bevallott célzás- és utalásrendszer, Tar Sándor művében
azonban a pokol jelenik meg, méghozzá nem démoni lángokkal,
tüzes-fanfáros hangszereléssel, hanem undorító banalitással, a
mindennapokba ágyazva és azokat aláaknázva, az emberi
gesztusokba rejtőzve, a köznapi, szinte már megszokott
ostobaság, kisszerűség és nyárspolgári önteltség fokozásával.
Kitűnő sűrítménye, belső szimbóluma a regénynek a címadó
Szürke galamb, az a regény lapjain felröppenő és
alászálló galambszerű madár, amely ragadozóknál kegyetlenebbül
és gyilkosabban irtja, pusztítja, marcangolja fajtársait. De a
galamb csak szimbólum, ha nagyon életes is, a regény
szereplőgárdája azonban nagyon is élő emberekből áll:
feleséggyilkos férjekből, gyermekgyilkos anyákból, vad és
értelmetlen akciókat kezdeményező és lefolytató rendőrökből,
besúgókból, csavargókból, bérgyilkosokból és maffiózókból,
elhülyült ezredesekből és hasonlókból. Bűnregény - mondja a
kötet alcíme és műfajmeghatározása, találóan. A regény a bűnről
szól: nem egyről, amelyet ki kell(ene) deríteni, hanem sokról,
számtalanról, amelyek kiderítésére senkiben semmi hajlandóság,
ahol különben sem kérdéses, ki kit gyilkolt meg, az sem, hogy
miért. Az érdekes, az írót foglalkoztató téma maga a bűn, és
az, hogy a világ ilyen, ennyire bűnös. Méghozzá nem egy
kitalált, messzi távoli világ, valamiféle "bűnök városa", hanem
egy nagyon is jellemző színekkel felfestett magyar, hazai
település. Hatalmas írói teljesítmény Tar Sándoré, nagy regény
a Szürke galamb, ám csak mindenre elszánt, edzett
felnőtt olvasóknak ajánlanám elsősorban.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|