
John UPDIKE
A KENTAUR
Egy középiskolai tanár utolsó három napjának története 1947-ben, Pennsylvania
egyik kisvárosában - ez lehetne a rövid összefoglalása Updike világhírű,
1963-ban írt regényének. De Caldwell három napjában úgy összesűrűsödik
életének valamennyi kudarca, fájdalma, létének csődje, hogy végül szinte
felszabadulásként, nem is öngyilkosság, inkább puszta véletlen következtében
kapja meg az élettől való felmentést, a halált, úgy, ahogy kettős énjének
másik része, a mitológiai Kheiron, a kentaur az istenektől megkapta.
Caldwell, az ember, természettanár, akire nyomasztó súllyal nehezednek a
megélhetés problémái, diákjainak kegyetlen csínjei, iskolaigazgatójának
hatalmaskodása, s a 15 éves kamasz fia iránt érzett felelősség. Súlyos
betegnek érzi magát: rákra gyanakszik, orvoshoz megy, s közben mindenhol újabb
és újabb megpróbáltatások érik. Szorongásainak valamiféle megoldása lehetne az
élettől való felszabadulás, a gyógyíthatatlan betegség. Azonban nem beteg,
életét úgy kell folytatnia, ahogyan eddig. Caldwell-Kheiron figurája fiának
első személyű elbeszéléseiből is kibontakozik, aki rendkívül éles szemmel,
szeretettel és féltéssel figyeli apját e három napban. Az apa és fiú
történetének hátterében mindig meglévő mitológiai párhuzam emberi történetüket
szinte kozmikussá, végtelenné teszi, s ez, valamint Updike stílusának sajátos
költői ereje a regényt - a modern világirodalom kiemelkedő alkotásává avatja.
De ez a valószínűtlenül tökéletes írás ad valami gyönyörűségesen újat, amit a
modern regény A kentaur előtt még nem tudott létrehozni. Nem az
idősíkok egyszerű váltogatása ez; ha Updike csak a beteg tanár utolsó három
napjának eseményeit fűzné fel önkényes sorrendben valami maga választotta
fonalra, szokványos modern regényt írna. De ennél sokkal-sokkal többet tesz;
az ízig-vérig mai, sőt fiatal szemmel látott és gyermektudaton át ábrázolt,
tehát szinte a jövőbe kivetített történetet a görög mitológia költői síkjára
emeli. Ettől a regény leghétköznapibb eseménye is nosztalgikus, lírai távlatba
kerül, a megkínzott, fegyelmezni képtelen tanár egyszerre bölcs és szomorú
kentaurrá lesz. A valóságban? Képzeletben? Álomban? Ki tudja. Elfogadjuk,
tudomásul vesszük a kentaur létét, mint ahogy az autószerelő Hummelben is
nyomban fölismerjük Héphaisztoszt, pedig ez a Héphaisztosz autogénvágó
pisztollyal metszi el a nyílvesszőt, amit egy vásott kölyök lőtt a tanár -
Kheirón-Caldwell - bokájába. S vajon Kheirón-Caldwell valóban meztelenül
látta-e Vera-Vénuszt a tornaterem öltözőjében? Vagy csak képzelte, álmodta ezt
a találkozást? Amikor az ember-állatisten lény leckét kap Vénusztól az
istenien felségesen játékos felelőtlenségéből? Ne firtassuk. Csak éppen, ha
Caldwellt, a tanárt és apát látjuk, képzeljük mögéje mindig az álomszerűén
elmosódott Kheirón-alakot is. A könyvben vissza-visszatér a földtörténet: a
természettanár Caldwell az óráin a mát évmilliárdokkal tolja vissza,
Kheirón viszont, az istenek rokona lévén, az örökkévalóságba nyújtja ki. S
ebben az időtlen lebegésben egyszerre súlytalanná válik, az olümposziak
tünékeny világába kerül át ember, autó, optikai jelenség, anyag, szerelem, s
minden fölé kinyújtja védő kezét Gé, a Földanya, aki Petert is, Caldwellt is
visszavárja a biztonságos és életadó földre, a farmra. Ez az időtlen, tünékeny
lebegés, persze, nem csupán regényszerkezet kérdése; lírai szemléletet s
hallatlanul hajlékony nyelvet követel. Updike mondatai minduntalan túllépnek a
prózai közlésen; stílusa már a szómágia határát súrolja, s nem egy mondata
hibátlan és zárt vers, igazi nyelvvarázs. Mondhatjuk: barokkos. S ily módon
szakítást jelent a közvetlen elődök stílusújításával, kihagyásos, tömörített
vagy belső asszociációkra épített írásmodorával, s korábbra nyúlik vissza,
mikor a nyelvi szép még cél volt, s a klasszikus műveltség közkincs. Ezt a
nyelvi szépséget állítja vissza jogaiba Updike; nagyon modernül, kifejezési
lehetőségeit gazdagítva, szinte a végtelenbe kitágítva. S ma már azt is
látjuk, hogy könyve az új szecesszió előfutára.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|