VÉSZI Endre

ANGI VERA ÉS A TÖBBIEK
(Novellák)

A hosszabb elbeszéléseket tartalmazó gyűjteményes kötet szemléletes keresztmetszetet nyújt Vészi prózai munkásságáról, írásművészetéről, bepillantást enged abba a tág, mégis jól körülhatárolható világba, amelyben hősei mozognak. Figurái többnyire magányos emberek, az állandó rossz közérzet terhét cipelik magukban. Az írások többségét fanyar irónia és az erkölcsi-társadalmi viszonyok kritikus szemlélete jellemzi.

A Priuszos hímen Safarikja nyughatatlan házasságszédelgő, mindazonáltal szánalmas alak, ráerőszakolja magát a fiatal íróra, akiben Vészi némileg önmaga pályakezdő alakját rajzolja meg. Az Elveszett arcok egy koncentrációs táborba zárt apa és fia megmaradásért folytatott mindennapi küzdelméről, a fiú szökéséről szól; az emberi szabadság, a választás és a kitartás filozófiai mélységű tanulságaival. A Vonulás a mély völgyben szorongatóan szép lírai története az 1945 tavaszán Ausztriában Nyugat felé hajtott internáltak egy csoportjának, köztük egy magyar írónak. A címadó Angi Vera egy pártiskolára küldött segédápolónő látszólag eseménytelen életének néhány hónapjából bontja ki az 50-es évek jellemtorzító légkörét. A Kettévált mennyezetben Jakab Juliska önkéntes cseléd az elvált mérnök családjában. A lány és a mérnök szerelmének története, környezetük rajza árnyalt és hiteles kép mai társadalmunkról. A Darazsak támadásának Merk Lajosát a valóságosnál is veszedelmesebben csípő darazsak támadása éri, mert ügyefogyottságában nem tud beilleszkedni a Pilisben hétvégi telket "honfoglalók" sorába. A Füstszagúakban egy műanyaggyári tűzeset okainak nyomozása során kiderül, hogy a tűzben égett társukat annyira nem ismerték az emberek, hogy eltűnését sem vették észre. A magányosságtól a nyomozótiszt sem mentes: csöndes, kölcsönös elhidegülés rontja meg házasságát. A Nyárközép csodái szellemes abszurd történet. A magányos főhős egyszerre csak szuperhallású lesz, mindent meghall, amit tőle távol, főbérlője, főnökei és munkatársai mondanak róla. Csodás képessége azonban még magányosabbá, szerencsétlenebbé teszi. A Vendég az esküvőn hősei a maguk módján szintén mind magányosak. A groteszk történet egyúttal kritikus társadalomrajz is. A Muslicák a liftben a kis megaláztatások kegyetlenül ironikus természetrajza, egy öreg cselédaszszony groteszk bosszúja környezetén. Az Inkognitóban Budapesten író főhőse születésnapján újragondolja kiüresedésbe torkolló életét.

Vissza a főoldalra    * * *    Vissza a kereséshez