William WHARTON
MADÁRKA
Az amerikai regény 1978-ban a legjobb első regény díját nyerte el,
hatalmas kritikai és közönségsikert aratott.
A Madárka furcsa és szokatlan könyv. Címszereplő főhőse rendkívüli,
szinte hihetetlen alak, öntörvényű ember, aki fütyül mindenki másnak a
véleményére és elképzeléseire, fanatikusan a maga útját követi; szelíd
fiú, de ha sérelem éri, félelmetes ellenfél - és mindenek felett egy
szép és költői rögeszme rabja: repülni akar, úgy mint a madarak,
szabadon szárnyalva, s úgy érzi, ez pusztán azon múlik, hogy elég
erősen akarja-e.
Különleges a regény külső cselekménye is: amikor a háború 1945-ben
véget ér, Madárkát egy katonai elmegyógyintézetben tartják, ahol
párnázott cellájában úgy guggol, mint a madarak, nem hajlandó enni,
etetni kell, két lábbal szökken fel a vécére, mint egy madár. Nem
tudni, hogyan került ebbe az állapotba, még az is lehet, hogy
szimulál, ezért a tehetetlen pszichiáter-őrnagy előkeríti egyetlen
gyerekkori barátját, Alt, akit egy másik kórházban ápolnak súlyos
állsérülésével, hogy beszélgessen vele, hátha ki tudja mozdítani
állapotából.
A "begszélgetés" hosszú ideig Al monológjaiból áll, amelyekben
feleleveníti közös gyerekkori emlékeiket, ezt ellenpontozzák Madárka
kurzívval szedett naplórészletei ugyanerről az időszakról - s a kettő
együtteséből bontakozik ki a történet. A két fiú teljesen ellentétes
jellem: Al maffiás család gyermeke, súlyt emel, birkózó- és
diszkoszvető bajnok, krakéler; míg Madárka teljesen magának való,
introvertált gyerek, szülei egyszerű emberek, anyja zsarnok. A két fiú
először galambokkal kezd foglalkozni. Madárka már ekkor megszállottja
a repülésnek, és egészen különlegesen tud a galambokkal bánni, szinte
beszélni tud velük. Első repülése is a galambokhoz kapcsolódik, egy
hatalmas gáztartály tetejéről akarnak galambokat szerezni, Madárka
megcsúszik és lezuhan: "repül". A hatalmas esést csekély sérülésekkel
megússza, de anyja kipusztítja a galambjait, ekkor érdeklődése a
kanárik felé fordul. Nagy gonddal végigjárja az összes tenyésztőket,
szakirodalmat tanulmányoz, s hamarosan már minden érdeklődését a
kanáriknak szenteli. Közben azért folytatja repülési kísérleteit,
szárnyat eszkábál magának, tréningezik, de biciklis repülési
kísérletével persze megint kudarcot vall. Amikor madarai
elszaporodnak, ráveszi apját, hogy nagy röptetőt építhessen a kertben,
mert a kanáritenyésztés jó üzlet.
Madárka naplója (vagy belső monológja) nagyrészt a kanárik
szokásairól, viselkedéséről, leírásáról, gondozásáról szól, ám átszövi
egy különös folytatásos álom: vissza-visszatérő álmaiban Madárka
beleszeret egy Perta nevű nőstény kanáriba, és maga is kanárivá válik,
végigéli a nászt, az utódnevelést stb. Álma furcsán tudathasadásos:
látja magát emberként álmában, amint tisztítja a ketreceket, eleséget
hoz stb., de álombeli emberként nem látja saját kanáriönmagát. Miután
fiókáik egy részét kiereszti a röpdéből, álmában elkezd Pertával
szabadon élni, és ekkor egy macska képében eléri őket a tragédia:
Perta meghal, ő maga álmában összetöri magát - aztán reggelre súlyos
zúzódásokkal ébred.
Alt közben ott tartják a kórházban, már attól fél, hogy az
ellenszenves pszichiáter őt is bolondnak tartja, ezért nem számol be
neki a Madárka állapotában beálló javulásról, akinek először csak az
arckifejezése változik meg, aztán a tekintete is, aztán már hajlandó
maga enni, és végül beszélni is. Erre egy katartikus jelenetben kerül
sor: Al elmondja sebesülésének történetét, azt, hogy a háborús
félelemtől milyen pánikban élt, mennyire örült, amikor megsebesült, és
véget ért számára a front pokla; Madárka pedig egy furcsa történetről
számol be: a japán fronton megsebesült, a kórház-sátorba japán katona
tört be, aki sorra ledöfte a sebesülteket, mire ő kiugrott az ágyából
és "elrepült" a dzsungelbe. Madárka megszólalása után már csak az a
kérdés, hogyan szabadulhatnának ki a szigorúan őrzött kórházból. Alnak
erre egy reális, Madárkának egy fantasztikus elképzelése van - aztán a
történet lebegve, bizonytalanul zárul.
A regény varázsát lírai, álomszerű lebegése adja, ami lassan még a
kanári-leírásokat is beragyogja, valamint az a hallatlan tisztaság és
a világ mocskossága elleni lázadás, amely egyaránt jellemzi Madárka
szelíd hajthatatlanságát és Al beletörődését valódi egyéniségébe. Az
író álomjáró biztonsággal tudja egyszerre fokozni a feszültséget és a
lírai szépséget. A magyar olvasó jelentős írót ismerhet meg ebből a
regényből.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|