
PINTÉR Tibor
A KÉPEZŐ ÁRNYÉKA
Az alapvetően reflexív jellegű lírát művelő Pintér Tibor ezúttal a maga verses
életrajzi töredékeinek sorát alkotta meg, éspedig úgy, hogy közli a családi
fényképalbum számos felvételét, ezekhez fűz néhány soros, töredékes, hol
impresszionista, hol expresszionista hangvételű, rendszerint absztrakción
alapuló kommentárokat, általánosító megjegyzéseket. Kötete tanúságtétel
a családi hagyományok, a szülők életvilágának továbbvitelére, hiszen a
hajdani amatőr képeken megjelennek a szülők, rokonok és az ő gyermekkora,
azután az 1950-es, 60-as évek Budapestje - ezek mellé illeszti a maga
fragmentumait. A hajdani képekkel és a mai szövegekkel létrejött szó-kép
alakzatok nemcsak a múltat idézik a maga köznapi valóságában, hanem az
utókor dezilluzionált vélekedését is hordozzák; a számos nyelvi leleményt,
szójátékot, stiláris ötletet soroló írások afféle posztmodern visszatekintések,
nyelvi dekonstrukciók az elmúlt évtizedekre. A kötet második fele
szójátékokban ugyancsak bővelkedő - immár versszerű - versek gyűjteménye.
Ezekben is dominál a megnevezés bravúrossága, különcsége, parodisztikus-
humoros mivolta, különösen az enigmatikus (Autodafé 1-22) és az aforisztikus
(A tuti nóvum) művek hatnak valóságos szópetárdaként.
Pintér Tibor különös, vállaltan egyedi versvilága nem adja meg könnyen magát
az olvasónak, hiszen valósággal "megfejtéseket" követelnek - a "kísérlet" típusú
irodalom kedvelőitől.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|