Richard ARMOUR

ÉVÁVAL KEZDŐDÖTT

Az író történelmi múltba pillantó tükrében tizenhárom aszszony női, emberi arcát, sorsuk és végzetük "asszonyi" lényegét kutatja. Kifejező, hangulatteremtő jelzős alcímekkel utal legjellemzőbb tulajdonságaikra: pontos lábjegyzetekkel és frappáns tanulságokkal summázza az elmondottakat. Elsőként megismerjük a kíváncsi Évát, de - mivel törvényszerű: ahol nő van, ott férfinak is lennie kell (az első Nő esetében, tudjuk, épp fordítva volt, a nevezetes borda miatt) - Ádám is színre lép. Hogy milyen volt Delila, az álnok, Helené, a szépek szépe - akiért a költők írják "kilószám a verseiket, csupa ölelkező rímmel" - megtudjuk e könyvből, sőt azt is, hogy miatta dúlt kerek tíz esztendeig a trójai háború. A csábos Kleopátra "külseje és belseje" is kitárulkozik előttünk. Természetesen ily Nagy Asszonyokról nem kaphatnánk teljes képet, ha nem lenne szó a Férfiról, - szóval Delila mellett Sámsonról, Kleopátra esetében Julius Caesarról. Ki volt Lady Godiva, az exhibicionista vagy a családszerető Lucrezia Borgia, akinek három mérgezőn-mérges házassága köztudott. Madame Pampadour, aki XV. Lajos szeretője lett, nemcsak a férfit, de a kincstárt is kimerítette. Maria Antoinette léha volt, még a fejét is elveszítette; Hasonlóképpen szóesik fáradhatatlan Nagy Katalinról, az akaratos Erzsébet királynőről. S itt van még a terméketlen (levelezése is az) Joséphine, a háttérben Napóleon és főként Hippolyte, az ifjú francia huszár; majd a kis Viktória következik, s végül a leselkedő Mata Hari.

A szójátékok sziporkázó ötletessége, a csipkelődés valóságalapú humora, a "komoly tréfa" filozofikus igazsága jellemzi Richard Armour "karcképeit", amely minden nevetni szerető és tudó olvasónak kellemes időtöltést nyújt.

Vissza a főoldalra    * * *    Vissza a kereséshez