Joyce MAYNARD
BABY LOVE
A regény leginkább egy amerikai pop-art kiállítás meglehetősen
gyenge képsorozatára emlékeztet, bár a jól megtermett supermarket-
ladyk mosolya itt 16-18 éves lányok száján torzul vigyorrá. A négy
"főszereplő" - Sandy, Wanda, Tera, Jull - abban hasonlítanak
egymáshoz, hogy valamilyen módon egy néhány hónapos csecsemő határozza
meg életüket. Közülük csupán Sandy férjes; Wanda és az egyszeri
kalandja "bűnjelét" viselő Tera egyedül nevelik gyermekeiket. Jull
leghőbb vágya, hogy ő is kismama lehessen, s boldogan álmodozik
Virgillel kötendő házasságáról, amikor észreveszi magán a terhesség
jeleit. A fiú azonban másképp gondolja a dolgot, s meglép a lány elől,
aki így abortuszra kényszerül. A lányok gyakran összejönnek, ilyenkor
megbeszélik terhességük, legapróbb részleteit, a csecsemők körüli
egyéb gondokat.Központi témájuk azonban a szex, valamennyiük életében
az az első és legfontosabb dolog, hogy ki hol, hogyan és mikor szereti
csinálni, hogyan lehet hatásosan védekezni stb. A könyv így időnként
orvosi könyvekből átvett, s regénnyé montírozott szakszövegek
halmazának benyomását kelti, majd pedig pletykarengetegből összefűzött
ponyvává minősül át. S miközben megtudjuk, miként élnek, mit éreznek,
miről ábrándoznak, s milyen múlttal rendelkeznek a lányok, férjek és
barátok, az amerikai hétköznapok is vastagon jelen vannak az aktuális
slágercímek, televíziós műsorok bemutatása révén. A regény sugallata
az, hogy minden viszonyt valamilyen beteges, alantasnak tekinthető
vágy, motiváció határoz meg: akinek családja van, az attól, aki
magányos, az pedig attól fullad meg előbb-utóbb. Persze maguk a
szereplők nem jutnak el hasonló felismerésekig, ők nem gondolkoznak,
"számukra csak a szex egyszerű dolog, magától értetődő, olyan, mint a
lélegzés vagy a táplálkozás".
|