
ANGYALOSI Gergely
A KÖLTŐ HÉT BORDÁJA
Mintegy húsz esztendeje ír Angyalosi Gergely irodalomkritikai műveket,
esszéket, filozófiai szemléket, a posztmodern kérdéskört érintő
tanulmányokat, vitairatokat. Ezekből a munkáiból válogatta ki a legjobbakat,
legjellemzőbbeket kötete számára. A költő hét bordája mégsem írásművek
tarka-barka gyűjteménye: mindenekelőtt azért nem, mert Angyalosinak igen
korán kialakult egy sajátos, és a honi szakirodalomban kevéssé képviselt
irodalomelméleti rendszere, műveiben pedig elsősorban ennek a teóriának a
teherbírását, termékenységét teszi próbára. Munkái szólhatnak Márai
Sándor, Füst Milán, Kálnoky László, Pilinszky János
műveiről, érinthetik Kundera népszerűségét és szépprózai műveinek
filozófiai implikációit, beszámolhatnak Foucault-ról,
Derridáról vagy Raymond Aronról - az első, ami az olvasó
figyelmét felkelti, hogy milyen szemlélettel, milyen eszközkészlettel, milyen
teória kategóriával közelít tárgyaihoz, témáihoz a szerző. Ez a teória a késő
strukturalizmus és a korai posztmodern elméletek metszéspontján helyezkedik
el, mintegy Barthes és Todorov, Genette és
Derrida, Foucault és Ricoeur "háromszögelési pontjai"
között. Az inkább német és angolszász orientációjú mai hazai mezőnyben
sajátos és vonzó ez, sok újdonsággal szolgálhat a Habermas,
Rorty és Gadamer (esetleg Koselleck) felé orientálódó
teoretikus irodalomhoz képest. Különösen akkor válik ez egyenesen izgalmassá,
amikor a megkerülhetetlen Heidegger kerül szóba: hozzá egészen
újszerűen, szokatlan látószögből közelít Angyalosi. De a különvélemény, a
sokszor meghökkentően eredeti értékelés egyébként is jellemző írásaira
(Eco megvédése Tamás Gáspár Miklóssal szemben, Kundera
negatív értékelése, Márai főművének ízekre szedése stb.). - Az újabb
irodalomelméletekben valamennyire járatos, a posztmodern filozófiai
törekvések világában némileg otthonos olvasók számára különösen izgalmas,
tanulságos kötet.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|