
BAKA István
TÁJKÉP FOHÁSSZAL
Korábbi köteteiben megtanultuk szeretni Baka István halk szavú
költészetét. Az 1969 és 1995 között írt verseit közreadó
posztumusz gyűjtemény (1996), amelyet a nagyon tehetséges költő korai
halála von be gyásszal, különösen kiemeli az Istennel, hazával,
hagyománnyal, betegséggel birkózó, szerelembe, tájba, lírába
menekülő költő művészetét. Aki ilyen metaforákkal élt, mint
"Emlőnyi árnyú lomb itatja / a gödrök ritkuló sötétjét" (Nyár.
Délután), vagy "sötétlő ásítás a fa" (Nem vagy itt),
másutt "A menny kilép medréből, szennyes árján / felhők -
felpuffadt angyaltetemek - / sodródnak." (Szürkület), oly
sokféleképpen vall a betegségről és fájdalomról (gyakorta
országossá mélyítve egyéni kínjait), mint a Döbling
verseiben, és olyan őszinte szépségű sorokat ír szerelméről,
asszonyáról, mint a Szakadj, Magdolnazápor, oly
együttérzéssel szól a szovjet népirtás áldozataitól, mint Baka
tette az Orosz triptichon darabjaiban: az fiatal kora
ellenére is megrendítő példáját nyújtja a minden szép, jó,
tragikus vagy boldog pillanat iránti empátiának.
Verseiben felvillannak a magyar történelem nagy korszakai
(Fegyverletétel), a magyar kultúra kiemelkedő alakjai
(Zrínyi, Petőfi, Vörösmarty, Liszt Ferenc stb.), valamint
a szűkebb pátria, Szekszárd szépséges tájai, legendavilága (egész
ciklust szentel Háry Jánosnak: Háry János búcsúpohara
címmel és - mondhatjuk vele szomorúan: természetesen - az
életét végigkísérő betegség, a szenvedés, a kórházi időszakok, a
közeledő halál nyomasztó árnya: ".fuldoklom itt vagy ott akár a
hal / kit közegéből más szűkebb közegbe / horgász rántott ki vagy
maga az Úr / mindegy, akárcsak én, ő sem tanul / a sorsából, és
tátog-tátog egyre, / míg hangtalan versébe belehal"
(Tavaszvég).
Baka István, "szép, szomorú" verseit mégis örömmel olvashatjuk,
mert mai költészetünkben ritkán felcsendülő jambikus sorai,
kiművelt rímei, klasszikus tisztaságú képei révén könnyen utat
találnak szívünkhöz.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|