
BODOR Pál
KÉK FOLT
Meghal egy egyetemista lány. Némi gyanakvás után egyértelműen
kiderül - legalább is a hatóságok számára -, hogy öngyilkosság
történt. A mű szerzője, pontosabban az a személyiség, első személyben
mondja el a történetet, illetve aki a különböző szereplőket szóra
bírja, mégis kutatni kezd. A regény első néhány fejezete még krimihez
hasonlít: olyasmiket derít ki a szerző, hogy például a nyomozást
vezető rendőrtiszt jól ismerte az áldozatot, sőt valószínűleg
szerelmes volt bele. Hasonló - gyanúra okot adó - apróságok derülnek
ki másokról is: a barátnőről, az évfolyamtárs fiúpartneréről, a
háziasszonyról stb. Lassan-lassan azonban minden krimiszerű vonását
elveszti a mű: nem arról van már szó, kinek állhatott érdekében Simon
Ilona, becenevén Zili halála, hanem egyre inkább arról, hogy vajon
miért menekült a halálba ez a látszólag vidám, derűs, szép és sokak
szerint szerencsés lány. A nyomozás felderíti Zili egész életútját, a
koncentrációs táborban töltött gyermekéveitől a szülői ház korántsem
felhőtlen légkörében zajló nagylányévekig, majd az egyetemista
viaskodásait partnerekkel, udvarlókkal stb. A regény zárása ismét
visszakapcsolás a krimihez - egy magasabb szinten: magáról a szerzőről
is kiderül, hogy szerette, imádta Zilit, féltékeny volt rá, lehet,
hogy ő gyilkolta meg. Ez azonban már nem bűntetőjogi kérdés: arra
mindenképpen fény derült, hogy szinte mindenki felelős, és az
általános tanulság is levonható: mindnyájan felelősek vagyunk mindenki
életéért és haláláért.
A Romániában játszódó, az ottani egyetemi-értelmiségi ifjúság
életmódját, viszonyait kitűnően ábrázoló regény komoly irodalmi
értékkel bír, krimiszerű részleteiért, keretéért viszont sokan fogják
keresni az igénytelenebb olvasók közül is.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|