Anthony BURGESS

EGY TENYÉR HA CSATTAN

"Egy buta nő önarcképe" lehetne az eredetileg 1961-ben megjelent gyilkosan szatírikus regény alcíme, amelyben az író morbid humorral ütköztet össze két, a maga módján egyformán groteszkül képtelen világkéket.

A Shirley házaspár egy angol vidéki városban él, tanácsi lakótelepen, szerény körülmények közt, de tulajdonképpen elégedetten. Howard a fiatal férj azonban idővel mindjobban megutálja a környező világot; homályos hiányérzetek kínozzák és neurotikusan ideges lesz. Amikor bámulatos memóriával megnyer egy irodalmi vetélkedőt, tehetségét lóversenyzésre fordítja, s egész vagyont nyer. Úgy érzi ki kell próbálniuk, mit adhat az embernek a pénz: nagy vakációra mennek, a legelőkelőbb szállodákban szállnak meg, elhalmozza feleségét, Janetet ékszerekkel, drága ruhákkal, adakozik jótékony, irodalmi célokra, távollétében a lakását kölcsönadja egy fiatal költőnek (akinek Janet rögtön a szeretője is lesz). Mire hazaérnek, Howard már mindentől megcsömörlött, úgy érzi valakinek tiltakozni kell az ellen, hogy ilyen a világ, és feleségestül öngyilkosságot akar elkövetni. Így akar példát mutatni embertársainak.

Ez így, önmagában lehetne egy szánalmas kis egyéni lázadás krónikája, de az író mesteri fogással, nagy nyelvi leleménnyel szatírává formálja úgy, hogy Howard alig jut szóhoz, beszél helyette a felesége; Burgess képes rá, hogy tökéletesen belebújjék Janet lelkébe: egyetlen szó sem hangzik el Janet szájából, amely ne illenék sekélyes lelkivilágához, s aki talán semmivel sem különb férjénél, de Howard tudatában van emberi kudarcának, amely végül már-már az őrületbe kergeti. A történet azzal folytatódik, hogy Janet (aki egyébként értetlenül nézi Howard világundorát és költő-szeretője verseit), nem kér az öngyilkosságból, agyonüti Howardot, kiveszi a bankból az összes pénzét, s a költőt maga mellé kényszerítve a továbbiakban éli világát Franciaországban (Howard holttestét is magával hurcolva). Howard - a korra jellemző - világundorát pompássan ellenpontozza a történetet elmesélő Janet ostoba, fogyasztáscentrikus, kispolgári elégedettsége - aki a tévéreklámokon nevelkedett angol háziasszony tipikus jelleme.
A szórakoztató, több szinten is olvasható regény minden felnőtt olvasónak tartalmas időtöltést kínál.



Vissza a főoldalra    * * *    Vissza a kereséshez