
Miguel CERVANTES
AZ ELMÉS NEMES DON QUIJOTE DE LA MANCHA
Cervantes a korabeli híres-hírhedt lovagregények paródiáját
akarta nyújtani, és a világirodalom első regényét alkotta meg. A regény
jelentését két egyetemes szimbólummá nőtt alak hozza: Don Quijote, a
temérdek lovagregény olvasásától meghibbant szegény és rátarti, tipikus
vidéki hidalgó, aki nemes felbuzdulásában a gyengék és védtelenek
segítségére siető középkori kóborlovagok példája szerint akar élni, és
hűséges kísérőtársa, a paraszti sorból "fegyverhordozóvá" előlépett
Sancho Panza. Az előbbi a realizmusokkal nem számoló idealizmus, az
utóbbi a földhözragadt gyakorlatiasság miatt korlátolt józanság
képviselője. A két szélsőséges típus kiegészíti egymást, sőt a regény
folyamán hat egymásra is, és ezzel párhuzamosan rokonszenvet is ébreszt Don
Quijote iránt, aki végülis nem annyira nevetséges őrült, mint inkább különc
és fenkölt gondolkodású hős benyomását kelti.
A főhősnek az első fejezetben történt részletes bemutatása után számtalan
kisebb-nagyobb kitérővel fantasztikus, ellenálhatatlanul mulatságos s
egyszersmind szimbolikus értelmű kalandok végtelen sora következik, melynek
végén Don Quijote kudarcainak súlya alatt hazatér és halálos ágyán
kijózanodva lemond lovagi álmáról. A regény látszólag a divatjamúlt
lovagregények paródiája, de valójában a középkori lovagság külsőségeit
felelevenítő feudális társadalom anakronisztikus vonásait bírálja.
A regényt sok betétnovella tarkítja; a szereplők a kocsmában
találkozgatnak, ahol mesélnek egymásnak, s megkritizálják a hallott
történeteket. Így még arra is mód nyílik, hogy az író kifejtse véleményét
az irodalomról; arról kell írni, ami megtörténhetett volna, nemcsak ami
megtörtént, "a regény tartalma, ötlete annál jobb, minél
valószerűbb" - magyarázza egy kanonok nagy hévvel. A 16. században ez
óriási felfedezés. A Don Quijote nemcsak irodalomtörténetileg
korszakalkotó, de olvasmánynak is élvezetes.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|