
CSIKI László
LÉPÉSEK, KOPOGÁSOK
Úgy tűnik föl, Csiki Lászlónak tartós létállapota a szorongás.
A nem sokkal Erdélyből való áttelepülése után megjelent verses
kötetében (Elhallgatások) tapasztalt szorongás-emlékek,
félelem-atavizmusok még akár természetesnek is fölfoghatók
voltak. Ám azóta évtizednyi idő múlt el, és ez az életérzés -
bizonyos helyzetekben - tartós maradt (Titkos jelentés;
A táj képe), csak éppen kiegészült az elmúlás tudatának
őszies hangulatú és képiségű metaforáival (Nomád
mondat), illetve megtelt a költői én fölfokozásával, a
lírai alany fókuszba állításával A mérték;
Szilveszteri ballada). A versek másik vonulata a
szatirikus vénájú költőt mutatja, aki még a szerelemről is
szarkasztikusan szól: "Kedves lelkem, Lisbeth, vettem egy
lakatot, / azzal fogom magát a szívembe zárni" (Télidő).
A pogány örömök és az érzéki vágyak profán megszólaltatása
(Földi dolgok) mellett sem haloványul el az otthoni
tájak, az erdélyi hangulatok és emlékek megvallásának
intenzitása. De immár ez az erdélyi élménykör is valami
ironikus perspektívába kerül (Az árdéli fanyűvők), úgy
beszél-mesél a költő, mintha a messzi idegenből érkezettnek
magyarázná el, mit jelent Erdély, kik a lakói és miként élnek
ott, az isten háta mögött az emberek. Így az idegenből jött
Lisbethhez szólva mondja el a mai kelet-közép-európai élet
szembetűnő, mindannyiunk előtt oly ismerős motívumait és
jellegzetességeit (Béláék kertje; Az otthon űre;
Lépések, kopogások; A mondat vége).
Csiki László verselését is jellemzi a "visszaklasszicizálódás",
miként nemzedékéét és az utána következőjét, kortársaiét. Az
egykori Forrás-nemzedék újítói közé tartozó, Szilágyi
Domokossal, Hervay Gizellával vagy Páskándi Gézával indult
költő avantgárd beszédmódja mindinkább magára ölti a mondandót
lehető legpontosabban kifejező és képekben, érzékletes
gondolatokban közlő formai fegyelmet. Csiki László mindig
pontosan fogalmazott, ám ezek az 1990-es években írott versek
arról tanúskodnak, hogy a pontosság mellett a csiszoltság, a
gunyoros hang mögé rejtett műgond, a "mindentudó" stíluskészség
is erénye a költőnek. Különféle versmodelleket, korstílusokat,
modorokat imitál: Villonét, Janus Pannoniusét, Balassiét,
miközben eredeti mondandóját formálja - "kibeszélős" módban -
verssé. Újkori reneszánsz személyiségként látja maga körül a
világot és igényli megverselni a "mindenséget", a költői
személyiség univerzumát: emlékeit, szülőföldjét, szerelmét,
írótársait és költőpéldáit, a létezés nagyon is 20. századi
problémáit, nagyon is kelet-közép-európai anomáliáit - miközben
filozófiai mélységű kérdésekről könnyedén, tréfásan, gúnyosan
tud szólni - az igényes és modern gondolati költészet nyelvén.
- Minden versolvasó - a kevésbé gyakorlott is - örömét leli
majd e kötetben.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|