
CSOKONAI Lili (álnév)
TIZENHÉT HATTYÚK
Csokonai Lili könyvének első megjelenésekor szép számmal akadtak,
akik sejtették, hogy nem egy magyar leány virtuóz stílusimitációval, a
barok prózára rájátszó művészettel megírt önéletrajzáról van szó,
hanem egyik ismert írónk álarcos bravúrjáról. Mire a második kiadás
megjelent, a szerző kilétére fény derült már. Ettől függetlenül az új
kiadás is Csokonai Lili néven jelent meg, csak a fülszöveg közli
Esterházy Péter nyilatkozatát, melyben arra kéri az olvasót, hogy
tudván most már amit tudni kell, mégis vegye úgy, hogy ezt a Tizenhét
hattyúkat Csokonai Lili írta. Az olvasó persze nem tud eltekinteni
attól, amit tud, ám lehet, hogy a művészi élvezete így még
fokozottabb-összetettebb. Hallatlanul érdekes maga az életanyag is,
amit Csokonai Lili megélt, és amiről olyan sajátos módon számol be: a
perifériára, megtipró körülmények közé született lány felfelé
törekvése, állandó kudarcai, méltatlan szerelme közt újra és újra
felfénylő tisztasága, a nemi élet alvilágában való megmerülése,
szörnyű tragédiája. Ám már az első naív olvasat is jóval többet ad,
mint egy bármennyire tanulságos-megrendítő életút ábráját. A barokk
stílimitáció állandóan nyomatékosítja a mű felfokozott irodalmiságát,
a szerző ismeretében pedig a vájtfülű olvasó állandóan az oly
jellegzetes, tündéri villódzású Eszterházy-motívumokat,"kiszólásokat",
utalás- és rájátszás-rendszereket fogja keresni a műben, amelynek
immáron tehát legalább három szintje mozgósítja a művelt olvasó
figyelmét.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|