
CSOÓRI Sándor
KÉSZÜLŐDÉS A SZÁMADÁSRA
Szépen vall egyik interjú-esszéjében Csoóri Sándor arról, hogy
miért és milyen módszerekkel írja esszéit. A műfajt egyszerre tartja
művészinek és tudományosnak, maga azonban a művészi jellegű,
szépirodalmi eszközökkel (is) élő, vallomásjellegű, a megélt, teljesen
sajáttá tett gondolatot kifejező esszéválfajt érzi természetéhez-
alkatához közelinek. Művei, e kötetbe összegyűjtött esszétanulmányai
szépen példázzák, hogy a költő tisztában van saját tanulmányírói
természetével. Legtöbbször és éppen a legsikerültebb, legnagyobb
szabású művekben Csoóri saját irodalom- és történelemképét, kiküzdött,
átélt eszméit és eseményeit fogalmazza meg, sokszor éppen azzal
bűvölve el az olvasót, hogy mennyire szenvedélyesen és bátran tud, mer
egyoldalú, néha szinte kihívóan egyéni lenni. Írásainak legtöbbje
tulajdonképpen ugyanarról a problémáról szól, ugyanazt a
témakomplexust közelíti különböző irányokból: szóljon akár
Illyés Gyuláról,
Németh Lászlóról,
egy-egy nagy színész életművéről, netán a
műfordítás helyzetéről, előbb-utóbb mindig a magyar, újkori magyar
történelem kérdéseihez érkezik el, erkölcs és reform, irodalom és
politika sokszoros összeszövődöttségéhez, a megújulás módjait sürgető
kereséséhez. Kevéssé, szinte egyáltalán nem érdeklik Csoórit a film, a
festészet, szobrászat, sőt még az irodalom műhelytitkai,
formaproblémái, alakításgondjai. Filmekről (akár saját munkáiról),
képekről, szobrokról, versekről szólva is lényegében mindig az alkotó
emberi fajsúlya, morális tartása, közösségi üzenete foglalkoztatja. A
gyönyörű nyelven megírt, valóban művészi igényességű esszék
szenvedélyes hangúak, sokszor ódai vagy profétikus magaslatokra
emelkedők.
A könyvet főleg a művelt, önállóan gondolkodó, kritikára képes olvasók
értékelik majd igazán.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|