
Charles DICKENS
TWIST OLIVÉR
1837/38-ban jelent meg - folytatásokban - Dickens sorrendben
második, népszerűségére nézve valószínűleg első számú regénye, mely
szinte kezdettől fogva egyszerre számított felnőtt és
gyermekolvasókra, anélkül, hogy a kétféle verziót átdolgozással
kellett volna létrehozni. Egy, a korban rendkívül divatos regénytípust
emel benne magas színvonalra Dickens: a nagyvárosi rémtörténet, a
rablóbandák, csavargók világáról beszámoló romantikus regény műfaját.
Az író elkerüli a témában rejlő melodramatikus lehetőségeket, minden
kalandosság ellenére aprólékosan realista rajzát adja a múlt század
első fele angliai nyomorúságának, a gyermekmunkának, az árvaházi
életnek, a lumpenproletariátus világának. A címszereplő főhős alaposan
megmerül ebben a környezetben. A regény igazi, belső feszültsége éppen
ebből adódik: a védtelen, kiszolgáltatott kisfiú és a gonoszság
szembenállásából, küzdelméből.
A mű igazi értékeit, regénytörténeti újdonságait éppen Olivér
kortársai, a gyerekek nem vehetik észre, ám igazán aggódni Olivérért,
sorsát átélni elsősorban mégis ők fogják. Nekik talán már ajánlani sem
kell, annál inkább ráfér a felnőtt olvasókra, akik a számos (általában
rossz, torzító) mozi- és tévéadaptáció hatására feltehetően maguktól
nem nyúlnának a könyv után lelkesen.
Régebben főleg érzelmes társadalomkritikája, őszinte és mély
humanizmusa hatott az olvasókra, ma viszont elsősorban mélyreható
realizmusát, a groteszk, abszurd és a komikum iránti fölülmúlhatatlan
érzékét méltatjuk.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|