
DOBAI Péter
ÖNMÚLTSZÁZAD
A magyar költészet - és persze filmírás - eredeti, erőteljes
alakja mindig szolgál meglepetéssel. Az Önmúltszázad verseit és
versciklusait verses filozófiai-történelmi poétikai
publicisztikának is lehet nevezni, amelynek darabjai a magyar
és európai történelem elmúlt századaihoz kötődnek szüzséjükben,
de a bennük megjelenő költői problematika, világlátás
természetesen nagyon is mai és aktuális. Egy nagyszabású költői
program is felsejlik az összeállítás versei mögül, valamiféle
historikus, lírai, személyes hevületű enciklopédián dolgozik a
költő. Az életét, az élet kisebb-nagyobb élményeit dolgozza
fel, s azokat nagyobb historikus távlatba rendezi. Van verse,
amely olyan, akár a pillanatfotó: A Dimitrov téri hídfőben,
1985. március 25-én, de van olyan is, ami művészettörténeti,
kultúrhistóriai esszének tetszik: Colmar, Saint-Martin
katedrális 1755-ben épült nagyorgonája. Ez utóbbi típus, vagyis
a művelődési, utazási, képnézési élmények alkotják Dobai új
könyvének alapszövedékét; C.D. Friedrich műterméről, Aldo Carpi
festményeiről, az építész Palladióról, Canova piramisáról szól
egy-egy költemény, melyekben érzékenyen, indulattól fűtötten, s
nemegyszer a műélvezet "erotikájával" beszél a szerző.
Dobai Péternek különleges helye van a magyar irodalomban,
egyszerre rendhagyó, kései avantgárd alak, ugyanakkor az
eredeti reflexió, a magyar értelmiségi lét sorstörténetének
képviselője is. Ebben az új verseskönyvben azért is lelhet sok
magyar olvasó örömöt, mert Dobai most már azt az utazót,
földrészünket járó kultúrembert képviseli, aki a helyszíneket,
a dolgokat és műveket sajátosan magyar szemmel és szellemmel
nézi. S közben nem hagyja feledni népe és egyéni sorsa
korántsem könnyű élményeit; ha Napóleonról gondolkozik, akkor
nem egy elvont történeti alak jár a fejében, hanem olyan
diktátor és katonahős, akihez neki elég sok úton-módon köze
van. Úgy is lehet mondani, ez a Dobai kötet - még európai
szellemi útikalauznak is felfogható.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|