
DOBAI Péter
PÁRBAJ, TÜKÖRBEN
Dobai Péter novelláinak foglalata a vaskos kötet. Az író négy
ciklusba (Játék a szobákkal; Sakktábla, két
figurával; Mint befagyott emlékezet; Hazám a
városban) rendezte azokat az írásokat, amelyek különböző
irodalmi folyóiratokban vagy antológiákban már olvashatók
voltak. A Játék a szobákkal ciklus novellái, azonos
kötetcímmel már megjelentek, hasonlóképpen a Sakktábla, két
figurával című kötet elbeszélései is. Az írások
legszembetűnőbb közös karakterjegye a személyesség. A Dobai
versek hatására törekvő, formára koncentráló szemléletével, a
regények személytelen, történelmi témáival szemben ezek a
novellák kortársainak - a hetvenes években harmincéveseknek - a
gondjait, életformáját közvetítik (Görcs és evidencia;
Gótika; Régi magyar mesterségek stb.), és
valamennyi írásban az életforma és személyiségkeresés
kínlódással teli stációi rajzolódnak ki (Alapműveletek).
A leírt cselekmények gyakori képlete a közönséges, hétköznapi
élethelyzetek váratlan megbillenése. A különleges
szituációknak, szokatlan találkozásoknak ez az előszeretete,
vagyis az írói hajlam az emberi extrémitások iránt, arról
árulkodik, hogy Dobai szemléletmódja szerint az élet, a világ
szabályossága álarc, amely mögött éppen a rendkívüli,
szabálytalan pillanatokban villan meg a lényeg, azaz a valóság.
A kötet jónéhány novellájában a férfi és nő kapcsolatát, a
körülmények befolyásoló hatalmát, az összetartozást, és az
ennek ellenére is megmaradó magányt vizsgálja; dinamikus, erős
vonásokkal megírt történeteit valami különös, egyéni
hangulattal színezve. A külföldre menekült lány évek elteltével
visszatér Magyarországra, és itt egy benzinkútnál találkozik
élete nagy szerelmével. Kettejük párbeszédében a szerző a
talaját vesztett emberek ködös, érzelmi bizonytalanságát
tükröző, kiúttalan sorsát festi meg (Tankolás). Lebegő,
sorstalan hősök keresik partnerükben azt a pillanatnyi
pihenést, megnyugvást, melyet soha nem találhatnak meg
(Útlevél; Esély). Az érzelmi hangsúly dominál nem
egy írásában, de néhány novella "drasztikusabb" hangvételével a
"naturalista" stílust képviseli (Szippantó; Hétfő,
mészárszék). A kötet záró részében Dobai személyes
élményeit közli Budapest hét közteréről. Rövid történeti,
kultúrtörténeti adatközlés, és a családi emlékek fölidézése
hatják át ezeket az írásokat.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|