
DOMOKOS Mátyás
LELETMENTÉS
1993-ban egy különösen érdekes sorozatot kezdett el sugározni a
Magyar Rádió: a "Műhelytitkok" összefoglaló címmel futó műsort
Domokos Mátyás jegyezte, aki hol egymagában, hol pedig
beszélgetőtársak segítségével arról kívánt minél alaposabban
dokumentált képet nyújtani, miképp is működött az ideológiai
szempontok vezérelte irodalompolitika a "létezett szocializmus"
negyven esztendeje folyamán. (A műsor megszerkesztett
szöveganyaga aztán a kecskeméti Forrás folyóiratban is
hónapról hónapra napvilágot látott Műhelytitkok a
közelmúltból címmel.) Irodalom- és társadalomtörténeti
értelemben egyaránt fontos vállalkozás volt ez, amelynek
személyes fedezetét az adta, hogy a műsor gazdája több mint
három évtizeden át dolgozott a Szépirodalmi
Könyvkiadóban, hosszú-hosszú ideig osztozott tehát a
szocialista lektorsors Grendel Lajos által megfogalmazott s az
Előszó is idézte internacionalista paradoxonában: igaza
lehetett, de hatalma, befolyása alig. Igen bölcs döntés volt a
külön-külön elhangzott, megjelent darabokat kötetbe gyűjteni,
mert így nem csupán egy-egy (többnyire ma már klasszikusnak
számító) mű hányatott sorsa, egy-egy írói, költői pálya tartós
elakadása tárul föl az olvasó előtt, hanem, kiderül a
nyilvánosan mindig tagadott, valójában végig folyamatosan
működtetett cenzúra mechanizmusának szívós kontinuitása is.
Lényegében a könyv szerkezete a feltételrendszernek ezt az
alakváltó állandóságát illusztrálja: azt a két verskötetet
(Jékely Zoltán: Álom; Lator László: Őserdő),
amelyekről először esik szó, még az 1948-ban fölállított, majd
hamarosan megszüntetett Országos Könyvhivatal ítélte
megsemmisítésre (eredeti formájában egyébként egyik sem támadt
föl azóta sem), de az eljárás, a módszer, az érvek minősége
ugyanaz maradt akkor is, amikor Kiadói Főigazgatóság lett a
fölöttes hatóság neve, s az ötvenes évek derekén Kodolányi
János Boldog békeidők
című regényének kéziratáról vagy Berda József Babér és
olajág címmel összeállított versválogatásáról kellett
döntenie. Különösen megszaporodtak a cenzurális akadályok az
ötvenes-hatvanas évek fordulóján: olyan művek kényszerültek
ekkortájt hosszú veszteglésre, mint például Pilinszky János
később legendás hírűvé lett Harmadnapon című kötete, Weöres
Sándor Tűzkútja, Déry Tibor börtönben született negatív
utópiája, a G. A. úr X.-ben, Hernádi Gyula és Szász Imre
második regénye (Kiáltás és kiáltás - eredeti címén
Az ég bútorai -, illetve Gyertek este kilencre),
vagy ha különböző szerencsés véletleneknek köszönhetően át is
csúsztak a szűrőn, mint például Fodor András Józan
reggel című kötete, akkor kíméletlen kritikai sortűz
fogadta őket. A cenzori éberség később sem lankadt; Domokos
Mátyás Tandori Dezső második verskötetének sorsát idézi föl a
hetvenes évek, Galgóczi Erzsébet: Vidravas című
regényének hányattatásait a nyolcvanas évtized gyakorlatának
demonstrációjául, hogy aztán a Németh László életműsorozat
történetével, s benne a Sorskérdések kiadásának húszéves
halogatásával ismét "hosszmetszetben" illusztrálja az enyhülés
és szigorodás periódusváltásai mögött a tartalmai állandóságot,
a pártirányítás egyeduralmát. Kitűnő könyv.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|