
ESTERHÁZY Péter
KIS MAGYAR PORNOGRÁFIA
A könyvnek frappáns, provokatív címe van. A négyrészes mű azonban
aligha támaszt az olvasó arcán pírt, a mai és a közelmúlt magyar
történelméből merített, valósághű epizódjait - melyeken ocsmány
frivolitás, a politikai élet véres nyersanyaga keveredik az irónia, a
derű tündéri bájával -, a "valóságfelfedezés" nyugodt örömével
követheti e próza kifejlésének sajátos útján. Az (Egy Pobjeda hátsó
ülésén) nyitófejezetben sorakozó epizódok a cím keltette asszociációt
látszanak követni: a hivatalos élet kötelmei között is elementáris
szabadság és szabadosság lehetőségeit próbáló nőstények bizarr
kavalkádja ez. Ám a szó ismert értelmében "pornográfiáról" itt sem
lehet szó; örökkévaló dolgok témáit az író igen nagy távlatú reflexiók
"árnyékába" vonja. Az (Anekdót) - tovább folytatva a magyar kisprózai
alapformák parafrázisainak vonulatát - az ötvenes évek, a
Rákosi-korszak szájhagyományon csiszolódott elbeszéléstöredékeit
vonultatja fel. A harmadik rész merő stilisztikai játéknak tűnik talán
első pillanatra, itt ugyanis minden mondat végén kérdőjel szerepel; az
egész anyagot egyetlen, egyszavas kijelentő tőmondat rendezi maga
köré: "Fáj". Az utolsó futamot (A lélek mérnöke)
Örkény egyperceseit,
Mészöly naplójegyzeteit egyaránt felidéző formában filozófiai
miniatűrök sorozatából komponálta az író. A "megfigyelések" - az író
nyíltan személyes reflexiói - mértékükre veszik a "kis" , "magyar",
igencsak "pornográf" magyar valóságot, esendő arcát mutatják, s
nyíltan tárják fel az író lírai intencióit is. Anekdota, melynek
végéről hiányzik a csattanó, melyben a poén csikorgó kínosságra
fordul, szentenciózusság, melynek frappáns szellemességét okos szellem
töri meg.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|