
Michael FOUCAULT
A SZEXUALITÁS TÖRTÉNETE
Századunk egyik legjelesebb francia gondolkodója jelen kötetében azt
vizsgálja, miképpen artikulálódnak az emberi testen, annak különböző
funkcióin, filológiai folyamatain, az érzékeken és élvezeteken a
hatalom mechanizmusai; azaz mi mindennel ruházták fel azt, ami a leginkább
anyagi, ami a legelevenebb bennünk. Miközben a 17. századtól fogva röviden
felvázolja a szexuális magatartásformák szocializálásának történetét,
különbséget tesz a szexualitás és a nemiség között. A nemiség ugyanis
Foucault értelmezésében részben olyan hatalmi fórum, amely "látszólag
uralkodik rajtunk, lévén olyan titok, amely ott lappang egész lényünk
mögött, egyszerre kápráztatva el bennünket az általa megjelenített
hatalommal és az általa elrejtett jelentéssel". Véleménye szerint a
nemiség csupán egyfajta "eszményi pont", amelyet a szexualitás és annak
működése tett szükségessé. Eképpen a nemiség a leginkább spekulatív, a
legeszményibb és egyben a legbensőbb elem a szexualitás mechanizmusában,
abban a mechanizmusban, amelyet azért szervez meg a hatalom, hogy minél
hatékonyabban gyakorolhassa fennhatóságát a testek, a testek anyagisága, a
fizikai erő és energia, a testség és az élvezetek felett. A nemiségre
irányuló vágy; a nemiség birtoklásának, megszerzésének, felfedezésének,
felszabadításának, szavakba foglalásának és igazságként való
megfogalmazásának vágya azonban az emberiség ősrégi igénye, amely a
történelem bizonyos korszakaiban erősen kontrollált, sőt tiltott volt. A
17. század az addig többé-kevésbé szabadon megjelenő szexualitást a nemzés
által átlényegített viselkedésformává zsugorította, s csak lassú fejlődés
után, Freud tanainak jóvoltából kezdte fokozatosan visszanyerni szabadságát
az addig üldözendő, megtagadott és elhallgatásra kárhoztatott
szexualitás. Ennek köszönhetően eljutottunk oda, hogy "ma már abban
keressük saját értelmezési elvünket, amit hosszú évszázadokon át tébolynak
láttak, hogy ma már abban keressük a testi boldogságot, ami sokáig -
mint valami seb - valóságos szégyenbélyeg volt, az identitásunkat pedig
abban, amit korábban homályos és névtelen hajtóerőnek tartottak". - A kötet
művelt, filozófiai érzékenységű olvasók érdeklődésére számíthat.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|