
Hans-Georg GADAMER
A SZÉP AKTUALITÁSA
Heidegger
talán legnagyobb tanítványa, a filozófiai hermeneutika
kezdeményezője és atyamestere nemcsak főművében, az Igazság
és módszerben szentelt - a történet- és a nyelvfilozófia
mellett - több főfejezetet is az esztétikai problémáknak,
számos kisebb tanulmányában is foglalkozott művészetfilozófiai,
illetve irodalmi kérdésekkel. A rövidebb lélegzetű munkáiból
válogatott kötete is nagyobbrészt ilyen jellegű írásokat
tartalmaz. Igaz, Gadamer sohasem úgy fog esztétikai problémák
fölvetéséhez és megoldásához, hogy csupán az esztétikai szférát
venné figyelembe. Mindenkor szélesebb és tágabb horizontban
helyezi el a művészetbölcseleti kérdéseket, tárgyalásuk során
pedig végig tekintettel van a megértés filozófiai elméleteire,
a hermeneutikai "körök" sajátos problematikájára, a nem
természettudományos értelemben vett igazságfogalom távolabbi
implikációira, a nyelv sajátos ontológiai státusára, az
időproblematika és a történetiség különös összefüggéseire
(Az üres és a betöltött időről; A szó
igazságáról; Miként járul hozzá a költészet az igazság
kereséséhez; Hang és nyelv stb.). A tágabb
horizonton belül azonban ugyanolyan súlyt kapnak nála az
esztétikum kérdései, mint az esztétikai gondolkodóknál, sőt
képes egészen az egyes művekig hatolni, és lege artis
műelemzéseket adni (Költeni és gondolkodni Hölderlin
"Emlékezés" című verse tükrében). Fontos kötet Gadamer könyve,
"kötelező" olvasmány minden művészetfilozófiai iránt
komolyabban érdeklődő számára. Ráadásul Gadamer - ellentétben
legtöbb követőjével - a hazaiakkal is - igen szépen (amennyire
ez súlyos filozófiai szövegek esetében egyáltalán lehetséges),
világosan és érthetően ír.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|