
Nyikolaj Vasziljevics GOGOL
A KÖPÖNYEG
Gogol a kiszolgáltatott, egyéniségében megnyomorított kisember
típusát alkotta meg. Látszatra igénytelen történet: Akakij Akakijevics
naphosszat aktákat körmölő kishivatalnok éhezéssel megtakarított
pénzén új köpönyeget csináltat magának. A becses ruhadarabot az első
este elrabolják tőle, s miután nem kerül elő - hősünk ágynak esik és
belehal bánatába. Halála után bosszút áll a világon: kísértetként
visszajár a városba, és bundákat lop magas rangú tisztviselőktől.
Akakij Akakijevicset a bürokrácia embertelen gépezete megfosztotta
valódi egyéniségétől, felfalta vágyait. Amikor azonban takarékoskodni
kezd, döbbenetes változáson megy keresztül: elevenebb, sőt szilárdabb
jellemű lett, olyan ember, aki határozott célt tűzött maga elé. A
balszerencsés fordulat után már nem tud a régi módon élni, belepusztul
fájdalmába. Gogol jelképnek szánja hőse tragédiáját: az ellopott
köpönyeg az ellopott élet szimbóluma. A cselekmény a fantasztikum
világába fut: Akakij kísértetként áll bosszút tönkretett életéért.
Gogol - és nagy utódai - művészetére jellemző, hogy realizmusával
nem zárja ki az elbeszélésből és a regényből a csodát, mert nem csupán
romantikus toldaléknak tartja; Akakij sorsához és az orosz valósághoz
hozzátartozik, hogy kísértetté váljék. Gogol jelentősége - az időben
távolodva - egyre nő, úgy tűnik, nemcsak a nagy orosz próza "bújt ki a
köpönyegéből", groteszk szürrealizmusa a kafkai látomások előzménye
is.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|