Thomas GORDON
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE
Gordon világsikert aratott hatékonyságfejlesztő módszere TET. néven
honosodott meg a szakirodalomban. A program teljes és egységes
rendszer, melynek sajátos gyakorlati fogásai és alapelvei akkor
működnek a leghatékonyabban, ha a tanár munkáját segítve a szülők is
partnerré válnak. A partnerré válást mindenekelőtt a TET. programhoz
szervesen kapcsolódó PET. tanfolyam segíti elő, mely a tapasztalatlan
(nem műveletlen) szülők ezreinek nyújt segítséget, hogy tájékozottabb,
képzettebb szülőkké váljanak - a kötet kiegészítő fejezet gyanánt
foglalkozik a tanulási problémák otthoni megoldásával. Sőt a tanítást
és tanulást két különböző, egymástól független és eltérő folyamatként
kell szemlélnünk, így a tanár és a tanuló közt is lennie kell
valamilyen kapcsolatnak, összekötő láncszemnek - amire szert tehetünk,
ha lemondunk az erő és a hatalom használatáról, s vele párhuzamosan
elhagyjuk a fegyelmezési módszerekkel járó szóhasználatot is, azaz
partnerként kezeljük a gyermekeket.
Külön fejezet foglalkozik az
eredményes tanár-diák kapcsolat modelljével, melynek elengedhetetlen
feltétele a két fél közti kommunikáció. A szerző 12 pontban gyűjti
össze a verbális kommunikáció gátjait, amelyek miatt a tanár szinte
tehetetlenné válik a diákok problémáinak megoldásában; azonban
megismerkedhetünk a kommunikációt megkönnyítő tényezőkkel is. A diákok
problémái mellett a tanároknak is megvannak a sajátjai, ezért a kötet
legterjedelmesebb hányada az iskolai konfliktusok megoldásának
kérdéskörével foglalkozik. A TET meglehetősen sajátos szemléletet
tükröz, nézetei igazát azonban a szerző konkrét tapasztalatok alapján
szerzett példákkal támasztja alá. Nem merev szabálygyűjtemény, így
akár a gyakorló pedagógusok, akár a szülők sikeresen hasznosíthatják.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|