
GRECSÓ Krisztián
ANGYALKACSINÁLÁS
Grecsó Krisztián lehetne a modernitás utáni kor tipikus
költője, ha verseiben nem lenne olyan erős a látomásosság, a
képteremtő hajlam, a helyzetek és érzetek plasztikus
megidézésére való képesség. Verseiben több látomás, illetve
képsor vetül egymásra, eltérő dimenziókat rétegez össze, hogy
kirajzolja idő és tér végtelenség, a jelenvalóság és a nemlét
koordinátarendszerét (Kulcsra a zárat; Púposra rakott; Mikor
csak esik; Két dolog; Számvetés stb.). Vagyis a maga
sokarcúságában, összetett és ellentmondásos mivoltában ragadná
meg a világot, ha ez lenne igazi költői ambíciója. Csakhogy nem
ez - inkább benyomásokat, érzeteket, effektusokat közvetít:
hang- és fényhatásokat, látványelemeket, sejtelemeket, ízeket,
színeket, anyagok állagát (Savanyúból édes; Angyalkacsinálás;
Mire megfulladna stb.); ezekben a primer érzésekben ragadja meg
a helyzetek belső - lelki - rajzolatait. A költő szinte
dokumentálja a költői megismerés útját, a látvány belsővé
válását, az élmény születését, a materiális tapasztalat
spirituális átalakulását. De mintha ezután már nem is törődne
többé vele, új képre, helyzetre, más síkra vált át. Mintha
félbe-szerbe hagyná a megkezdett verset: az élmény
kialakulását, megszületését dokumentálta, a többi - az alkotás,
a teremtés, az átlényegítő-megörökítő ábrázolás - már nem is
fontos a számára. Például ezt írja: "Ez egy olyan történet, /
aminek nem lehet a végére járni" (Ami tulajdonképpen nincs);
vagy: "téglasorokat rakni / egy soha ki nem hegyesedő kúpra"
(Dokumentek); esetleg: "Hogy mennék a repedt akarásban"
(Szellemország). Csaknem minden verse a "repedt akarást", a
félbemaradottságot, a törtséget mutatja, mind olyan, akár egy-egy
sosem csúcsosodó gúla-kezdemény. Ami Grecsó Krisztián
valódi költői érdeme, hogy leírásai, metaforái, olykor
szándékoltan leegyszerűsített helyzetei, impressziói, víziói,
hallucinációi mégiscsak a teljesség érzetét keltik az
olvasóban, aki előbb-utóbb észreveszi, hogy nem is a versek
töredékesek, hanem az ábrázolt világ. Nem a költői ambíció
csekély, de a költő körüli világ törött cserepeire.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|