
GRENDEL Lajos
THÉSZEUSZ ÉS A FEKETE ÖZVEGY
A Thészeusz és a fekete özvegy szerves folytatása Grendel Lajos
előző regényének, a
Szakításoknak.
Olyannyira az, hogy mindjárt az élén a Szakítások szereplőjének, Halápi
Gusztáv özvegyének a levele olvasható. Mint tudjuk, Halápi
elhalálozott, özvegye pedig feltette, hogy a szakításokban
főszerepet játszó Szemere Ákoshoz fog férjhez menni, éppen
ezért - utólag tiltakozik leendő házastársa korábbi beállítása
ellen. Természetesen jogtalanul, hisz Szemere valóban az a
gátlástalan szívtipró, akinek viszont az özvegy nem hajlandó
(saját jól felfogott érdekében) elismerni. Az új regény végig
él a régebbire való utalásokkal, rájátszásokkal, allúziókkal,
és bár a nagyon ravasz olvasók önálló műként is élvezhetik, a
rejtvényfejtésben kevéssé járatosak jobban teszik, ha először a
Szakításokkal ismerkednek meg. Mert a Thészeusz, amelynek
címszereplője természetesen Szemere Ákos, olyan bolyongásokat,
szellemi és szerelmi kalandokat "énekel" meg, amelyek hősei
vagy a korábbi regényből ismerősek, vagy az ott felvázolt
gazdag embergaléria és -tipológia még hiányzó, ám a
szerkezetből kikövetkeztethető "üres foltjainak" betöltései. A
gazdagon kavargó, a mintául vett antik hősre tett célzásokban
és analógiákban is gazdag regény központi témája szexus és
szellemi élet, értelmiségi és kisebbségi lét szerves
összefüggése; a kielégülés keresése, ahol is a felismerések,
pontos megfogalmazások, történetfilozófiai tézisek megalkotásán
érzett kielégülés éppúgy metaforája a szexuálisnak, mint
fordítva. Grendel bravúrosan játszik az olvasóval, a
posztmodern regény szinte minden eszközét mozgósítja, hogy az
érzékiből az intellektuálisba, a szellemiből az erotikusba való
áttűnéseket minél szellemesebben, sokértelműbben valósítsa meg.
A könyv a felvidéki magyar próza útkereső irányzatáról
hitelesen tanúskodó, jelentős alkotás - elsősorban mégis a
posztmodern regény kedvelői értik-értékelik majd igazán.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|