
GYŐRFFY Ákos
A CSÓVÁNYOS ÉSZAKI OLDALA
Érett költőként debütál Győrffy Ákos, aki nagyon össze nem illő
dolgokat képes harmóniába hozni: verseinek igen erős motívuma a
táj, ugyanakkor csaknem valamennyi művének - a leíró
műfajúaknak is - van valamilyen epikus sodra, elbeszélő
vonulata. Nála a látványelemek egymásutánja történést sejtet
(nap; beszél a halálról; Kálváriadomb; A kép; Most a sötét
vízen; Vajon ki az stb.), mintha maga a fölsorolás
dinamizálná a verset, mintha a látvány fölidézése teremtene
fluxust. Mindenképp sajátos hangon szól, éspedig egyenletesen
kitartott tónusban: mindvégig bírja erővel az új és újabb
látványok, látomások rögzítését, mozgásban tartását, illetve
ezek egymásutániságának feszítettségét. Különösen igaz ez par
excellence tájverseire, amelyek a természet elementumainak
számbavételével önmagukban hatásosak (a Hiányok, A
Csóványos északi oldala és Belső hegység című
ciklusok darabjai). Győrffy nem akar "szép" vagy akár poétikus
verset teremteni; magát adja, vagyis hagyja, hogy meglátott
képeit lelkének ereje hozza mozgásba, állítsa epikus áramlatba.
"Merülök, arccal fölfelé, a nap ezer darabra szakadt / szét,
puha fénycsomók a vízen. / Így maradni" (Spiaggia). A
versek belső dinamikájának egyik legerősebb mozgatója ő maga,
hiszen a költő sokszor "beleáll" a képbe, és a maga
személyiségének gazdagságával, a lírai szubjektum varázsával,
sajátos gesztusaival, emberi hitelével hozza mozgásba
alapvetően nominatív mondandóját - a tájról. Különös, nem
egykönnyen átlátható, megfejtésre érdemes, és mégsem rébuszos
költészet ez - igényes olvasóknak élménye lesz.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|