
HATÁR Győző
A KARKASSZBAN
A London élő, de a moderm magyar irodalmi kultúrában otthonos
Határ Győző nemcsak mennyiségileg, de műfajilag, műnemileg is
szinte beláthatatlanul gazdag életművével egyelőre még mit sem
tudott kezdeni az irodalomtudomány. Az emberiségkölteménytől a
Faust típusú emberiségdrámáig, a nagyregénytől a klasszikus
veretű kompozíciókig, a neoavantgárd versektől a blődliig, a
versprózától a bökversig, a teológiai-filozófiai értekezéstől a
pornográfiáig ívelő életmű igazi összefüggései, egyetlen
hatalmas, nem életgyónásba, hanem "világgyónásba" való
összefogása talán most történt meg először, az A Karkasszban
című egészen sajátos összeállítású kötetben. A nagyalakú,
több mint hatszáz oldalas kötet elsősorban verseket tartalmaz,
ám nem válogatott kötet a szó megszokott értelmében. Régi és
egészen új darabok egyaránt találhatók benne, megtűzdelve a
nagy drámákból és prózákból ki- és átvett darabokkal,
álomleírásokkal (ezek mintegy a regény- és novellaíró Határ
Győzőt képviselik), életrajzi vallomások beillesztésével mint
önkommentárokkal ellátva. Sorrendjét tekintve többszörösen
felforgatja az időrendet, annál pontosabban látszik tükröztetni
azonban az életmű egészét átszövő szálakat, törekvéseket,
meghódított csúcsokat és vállalt töredékességeket. Csodálatos
dzsungel a kötet, amelyben sokadszori olvasásra is csak
eltévedni lehet, ám a művek (Pók az ökörnyálon;
Hullakabaré; Kárvallás; Szerelemvallás;
Hitvallás; Darázsduruzsolás; Gyűlölet
rákája; Szabad lengés; Kiéneklés;
Napláng; A Karkasszban; Színpadi líra)
önmagukban is elbűvölők, teljes élményt nyújtók. És ez az
élmény csak fokozódik, ha valaki a már igen sokszori
újraolvasás nyomán ráérez a mélyebb összefüggések, egymásra
rímelések titkos vonalaira és menetrendjére. A hang, a poétika
sokszor meghökkentően ismerős, a nagy magyar líra (és próza)
motívumai, toposzai, elemei bukkannak fel újra meg újra, máskor
viszont elképesztően egyéni, eredeti és hasonlíthatatlan a
produkció, megint máskor elidegenítően durva és elutasító,
ismét máskor behízelgően kedveskedő.
- Határ Győző lírai, epikai, drámai, filozófiai, esztétikai és
mitológiai opusainak, autonóm rendszerű "szigettengerének"
"visszahonosítása" az elmúlt évtizedben történt és történik, s
az alkotót Kossuth-díjjal is kitüntették.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|