
Georg Wilhelm Friedrich HEGEL
ELŐADÁSOK A FILOZÓFIA TÖRTÉNETÉRŐL
A filozófiatörténet-írásban korábban nem láttak egyebet, mint egymást
megcáfoló rendszerek kaotikus halmazát. Hegel vezette be a filozófia
történetének szemléletébe a fejlődés gondolatát, a történetiség elvét.
Fő figyelmét az ókori görög és az újkori európai filozófiában a
dialektika kialakulására fordította, ezzel értékes történeti anyagot
tárt fel, de nagy segítséget adott fő művének, a Logikának
megértéséhez is. Ezt előmozdította az a nézete is, hogy a történeti
fejlődés menete és a rendszer logikai kifejtése nagyjából megfelel
egymásnak. Idealizmusa és Európa-centrikussága megakadályozta abban,
hogy a keleti filozófiákat tárgyilagosan ismertesse. Módszere és
rendszere közt is feloldhatatlan ellentmondást konstruált: míg minden
más filozófiát kora szellemi kifejeződésének, tehát történetinek
tekintett, addig saját rendszerét abszolútnak tartotta. Ennek ellenére
az ő filozófiatörténete tette meg az első lépéseket a
filozófiatörténet tudománnyá változtatása felé.
A mű nem kézikönyv, hanem forrásmunka: Hegel hallgatói állították
össze professzoruk előadásaiból, különböző években, így részletei
egyenlőtlen értékűek és aránytalanul kidolgozottak. Az 1. kötet a
hosszadalmas bevezetés és a kelet-kínai és hindu filozófiák rövid
áttekintése után csak Thalés-től Anaxagorász-ig jut el. A 2. kötet a
szofistákat, Szokratészt és a szokratikusokat, Plátont, Arisztotelészt
és a kései, bomló görög filozófiákat tárgyalja (sztoikusok és
Epikurosz, az új akadémia és a szkepticizmus). A 3. kötetbe zsúfolódik
a görög filozófia befejezése (Philon, gnoszticizmus, alexandriai
filozófia), továbbá az egész középkori arab és skolasztikus filozófia,
végül még a Hegelt megelőző egész újkori is, Bacontól Schellingig).
A könyvhöz Fogarasi Béla írt rövid előszót, Szemere Samu, a fordító
még rövidebb utószót. Az egyes kötetekhez bőséges jegyzetek és mutatók
csatlakoznak.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|