
ILLYÉS Gyula
VÁLOGATOTT VERSEK
Nagyigényű vállalkozás A magyar költészet kincsestárának
ez az Illyés Gyula költői életművét reprezentáló kötete. Kitűnő
összeállítás. Szerkesztőjének, Bárdos Lászlónak nem könnyű
feladatot kellett megoldania, hiszen az Egy mondat a
zsarnokságról költőjének lírai életműve, jó hat évtized
össztermése igen terjedelmes, amelynek a sorozat jellegéből
következően legfeljebb egyhatoda kerülhetett bele ebbe a
válogatásba. A szerkesztés gondját növeli, hogy Illyés - főleg
pályája első szakaszában - szívesen nyúlt az úgynevezett
"elbeszélő költemény" műfajához, s ezekben is emlékezetes
alkotásokat produkált (Ifjúság; Hősökről beszélek stb.),
amelyeknek a szerepeltetéséről itt a terjedelmi kényszerűség
miatt le kellett mondani. Végül a legfőbb nehézség: Illyés
Gyula kezdettől fogva - első kritikusa, Németh László
kifejezésével élve - "több ösztönű költő", a líra sokféle
forrásának és hatásának közvetítője, s mindemellett igaz az is,
amit a kiadvány utószava állít, hogy költői természetrajzát
illetően "a mindennapos ihlet költőjének" is nevezhetnénk.
Világa így a 20. századi magyar líra talán legbonyolultabb,
legrétegezettebb és legterjedelmesebb életműve. - Ez az
összeállítás - melynek alapjául Illyés Gyula összegyűjtött
versei 1-3. Kötet (1993) szolgált - azonban a szó teljes
értelmében a színejavát adja a húszas évek kezdetétől a
nyolcvanas évek első harmadáig ívelő pályájának. Ez talán a
leghosszabb alkotó élet a jelentős magyar költők közül, s a
szociografikus erezetű, egyszerre "leíró" és ugyanakkor
forradalmi indulattal lázító költemény kezdettől fogva éppúgy
megtalálható szinte minden szakaszában, mint a "metafizikai
nyilallású" vers (ez is Németh László jellemzése), vagy a
népköltészet ihlette hang, vagy a jellegzetes európai
intellektuális üzenetet hordozó költemény, a latin-görög
mintákon és versbeszéden csiszolódott remeklés éppúgy, mint az
igazi költőre mindig jellemző kísérletező kedv szülötte, a
pályakezdet szürrealisztikus darabjai, vagy - évtizedekkel
később - a jellegzetesen modern európai szabadversforma,
amelyet ő maga "odafigyeléseknek" nevezett. S akkor még nem is
szóltunk az illyési magatartás ugyancsak sokszínű, de mégis
szerves egységéről, amelynek tanúsága értelmében a költő -
nemcsak a származás okán - vallja halálig magát a "nép fiának",
s a "nem menekülhetsz" költőjének, ugyanakkor Európa hű fiának,
akinek az európai kultúra a fogadott anyja, s emellett egy
folytonos történelmi szorongattatások közt élő nemzet
"számadójának", akinek a lantján mindig ott van és megszólal a
"poesis hungarica" külön húrja. Nem lehet a válogatás munkájára
nagyobb dicséretet mondani, mint hogy aki kézbe veszi ezt az
Illyés-kötetet, teljes élményt kap a költő világáról, verseinek
időfölöttien érvényes mondanivalójáról és utókorának is szóló
üzenetéről. - Külön érdeme a könyvnek a szerkesztő utószava,
amely tömör, közérthető, de korántsem iskolás összefoglalása a
költői útnak, s ami ezt az utat társadalmilag, történelmileg és
gondolatilag formálta, szegélyezte, amit az irodalom
jelenségeinek értelmezésével foglalkozó francia esszé általában
egy író vagy költő szituációjának mond, s aminek az ismerete,
megértése nélkül egyetlen költő világában sem mozoghat
otthonosan az érdeklődő olvasó.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|