
JÉKELY Zoltán
KIREPÜL A MADÁRKA; ÉDES TEHER
A kisregény terjedelmű írás könnyed, lírai címe (Kirepül a madárka)
a cselekmény atavisztikus, elembertelenedő világát ellenpontozza. Egy
ambíciózus ifjú színésznőről, a lánya bájaira hol büszke, hol
féltékeny, de mindenképpen zsarnoki és ostoba mamáról, és a magát
hideg vízzel, erős tornával és bicsérdista étrenddel regulázó vénecske
albérlőjükről szól. A szemérmes férfi beköltözésének estéjén rengeteg
aktfotót talál az íróasztalfiókban (elődjének hagyatéka), s ez
igencsak próbára teszi önfegyelmét. A lány pedig (természetesen az
öreg albérlő imádatának tárgya) egy kétes hírű, de roppant csinos
autós fiatalembert tüntet ki kegyeivel. Az önzés és az ostoba
féltékenység a végén tragédiába torkollik, a lány öngyilkos lesz.
Keserű humorú ellentpontjaként az albérlő is azon a napon veszti el
több évtizede őrizgetett szüzességét: a mamának végre sikerül ágyába
vonszolnia őt. A háború utáni Marosvásárhely provinciális, csöndes
kisvárosi hangulatát szinte nem is érinti a tehetséges fiatal
színésznő önkéntes halála. Ebben a közegben a tisztességes emberek
pusztulása törvényszerű s csak a nimfomán özvegyek, torz ösztöneikkel
küzdő bicsérdista agglegények és gátlástalan csempészficsúrok
bújhatnak a polgári tisztesség mindent elleplező védőpajzsa mögé. Az
író ebben az írásában a hamis morál groteszk vívódásait vizsgálja.
Az Édes teher főhőse egy éjjel a messiniai vonatról leszállva egy
ismeretlen sziciliai kisvárosban találja magát, ahol már-már misztikus
erők hatására egy több ezer éves pogány rítus előírásait követve
próbál asszonyt szerezni magának. Elbukik, de a városból menekülve se
tud szabadulni a bűvölettől. Érzi, tudja, hogy életét kockára téve is
új próbát kell tennie. Jékely e novellájában is jelen van a történetek
lélektani hátterét motiváló ösztönszerű erotika.
Ez a minden erotikán, ösztönön túlmutató örök parancs Jékely
novelláinak mozgató rugója. Ezért nem érezzük öncélúnak a
naturalisztikus részleteket, a krúdys leírásokat s a néha Zilahyt
idéző szalonjeleneteket sem. Ez a belső törvény ugyanakkor a költő
Jékely lírai világát idézi, vers és próza elválaszthatatlan
azonosságát jelzi. VÉGE.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|