
KALÁSZ Márton
A RÓZSAFESTŐ
Kalász Márton új kötetét mintha hármas hangzatra komponálta volna a költő. E
hármasság azonban nem három külön verstípust, versmodalitást jelent, hanem
szinte minden költemény rejtett hármasságát, amiben hol az egyik, hol a
másik szólam kerül előtérbe, de mindenkor vele hangzik, vele ellenkezik,
vele felesel, vagy őt nyomatékosítja a másik kettő is. Az első szólam a
regisztrálásé, az epikáé, a gesztusok, helyszínek, figurák szinte verista
kipontozásáé. Kalász Márton nemcsak végtelenül pontosan rögzíti a
helyszíneket, a tárgyakat, a jelenlévő személyeket (vagy állatokat: pókot,
macskát stb.), de mintha élvezetét is lelné a "csak" felidézésben, a minden
kommentártól, magyarázattól való mentességben, szabadságban. A másik szólam
a kultúráé, költészeté, zenéé, festészeté. Beethoven, Mozart, Goethe, Kormos
István, Fodor András és társaik nemcsak megjelennek e versekben, de azok
mintegy az ő nevükben is szólnak, a költészet, a zene, a kultúra máig tartó
múltját testesítik meg, szinte megha tározzák, miről lehet szólni, mit lehet
mondani, mi az, ami még "belefér" a versbe. Végül a harmadik szólam magáé a
nyelvé. Kalász Márton persze tökéletesen ura a versnyelvnek, a
versmondattannak, ám mégis mindig külön reflektál (visszahajlik) arra.
Tematizálja, problematizálja, megkérdőjelezi a megszólalás lehetőségeit is,
mikéntjeit is. E hármasság jegyében azután persze különösen tömény,
sűrített, minden szavukban többszörösen jelentős költemények születtek, az
újabb magyar irodalom nemegyszer makulátlan remeklései (Elégia a
városról; "A madár lezuhintja a fölös magot"; La pastorella; Búcsú egy
nyelvtől; Futórózsák; De Groot búcsúja Krisztina királynőtől; Hölderlin
stb.) - Kiemelkedően jelentős kötet.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|