
KÁNYÁDI Sándor
VALAKI JÁR A FÁK HEGYÉN
A gazdag életmű időbeli hossz- és műfaji-tematikai
keresztmetszete ez a kötet, az "egyberostált versek" impozáns
gyűjteménye, mely kirajzolja a nagy erdélyi lírikus
költészetének egész nagyságát. Tartalmazza nevezetes köteteinek
- Harmat a csillagon, Fekete-piros versek,
Sörény és koponya - és ismert-kedvelt gyermekvers-
gyűjteményeinek - pl. Tavaszi tarisznya,
Madármarasztaló - legjellemzőbb és legjelentősebb
verseit.
A Kányádi-líra teljes téma- és hatóköre jelenik meg a pazar
bőségű válogatásban: a kisebb közösség, a falu, az erdélyi
magyarság gondjaitól egészen az egyes ember sorsába sűrített
univerzális problémákig, a létezés végső kérdéseiig. Műfaji
tekintetben nemkülönben széles a skála: az életképtől a nagy
ívű gondolati konstrukcióig lényegében minden termékenyebb
költői forma jelen van a gyűjteményben: a ritmikus-rímes dal,
az epigramma sűrűségű kis remeklés, a haiku és a poéma vagy
éppen a szonett. Miközben művészetét erősen meghatározzák az
erdélyi népélet és a közép-európai népsors motívumai, az
"erdélyiség" tapasztalati anyaga és szellemi valósága, aközben
bőséggel olvashatók kulturális élmények ihlette darabok,
melyeknek "hőse" éppen úgy lehet egy Picasso-kép, mint egy
Illyés Gyula-szöveg. Ami pedig Kányádi "nagy verseit" illeti,
vélhetően az teszi igazán jelentőssé e költeményeket, hogy
szűkebb közössége létében mutatja föl az egyetemes emberiség
problémáit, gondolatvilágát és érzésköret, éspedig a pontos
fogalmiság kristályosra csiszolt, mindig telibe találó,
halálosan pontos modorában, igazolva a régi-régi esztétikai
tételt, miszerint a művészet: megnevezés. Legfőbb mondanivalója
szerint az ember sorsa félelemmel és fájdalommal van teli,
holott a létezés értelme épp ellenkezőleg lenne (Dachaui
képeslapokra; Pergamentekercsekre; Könyvjelző stb.); ez
egyetemes emberi sors megjelenítését tekinti tehát hivatásának.
Ennek megfelelően valóságszemlélete a látvány és a gondolat
lényegére csupaszító, összpontosító; versbeszéde drámaian tömör
és lényegre törő, zárt formákban szóló - rendkívül csiszolt
formakultúrával izzítva fájdalmas, komoly mondanivalóját. A
gondolatokon, az életérzésen túl maguk a kifejezési formák is a
szorongást, a méltatlanság fájdalmát sugallják vagy kiáltják.
Mindeközben gyakran él folklórelemekkel, allegóriákkal, mítoszi
motívumokkal, az erdélyi mesevilág témáival. Gyermekverseit
ugyanez az intellektuális és formai gazdagság jellemzi,
miközben nagy hányadukat a helyi kötődés, az erdélyi táj és
múlt, illetve flóra és fauna káprázata ihlette (Csukástó; Az
elveszett követ); persze nem idegen tőle a tréfa, a nyelvi
játék, a már-már weöresi formabravúr sem (Kilenc pipe.;
Erdei virradat stb.), és bőven merít Erdély nemzeteinek
folklórjából, kulturális hagyományaiból is.
Kányádi Sándor költészete az egyetemes magyar irodalom páratlan
értéke, csak a legnagyobbakéval összevethető teljesítménye.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|