
KARINTHY Ferenc
SKIZOFRÉNIA
Az író egy jól tájékozott értelmiségi szemszögéből érzékelteti
korunk ellentmondásait. Az események magukban hordozzák a múlt mába
érő erővonalait: a háborús esztendőket, a fényes szellők nemzedék-
alakító fölívelését, a mélybe rántó Rákosi-korszakot, 1956 őszét, majd
az ellentmondásoktól és megalkuvásoktól ugyancsak nem mentes
konszolidáció idejét. A megidézett emlékekhez az író kellő mértékben
adagol egy kis szerelmi kalandot, némi politikai pikantériát,
szociografikus ízű helyzetjelentést, értelmiségi körök életstílusának
fanyalgó leírását, kevéske pletykát. A főhős, Fabriczky Zsigmond
történész amerikai előadókörútjáról hazatérve újra és újra szembesül a
múlt nyomasztó emlékeivel, későre föltáruló titkaival. Fabriczky, azon
fölül, hogy személyével összefűzi a magyar értelmiségről készült
gyorsfölvételszerű portrékat, valamiképp megtestesíti generációja
erkölcsi meghasonlottságát, s egy sikeres pálya utolsó szakaszában, a
nyugdíjkorhatár küszöbén szembesül a kínzó kérdéssel: valójában ki ő,
hol áll, hova tartozik?
Az elbeszéléshez fűzött filmnovella, a Man overboard ("Ember a
vízben") egy luxushajó fedélzetén játszódik, hősei pedig a véletlenül
egymásra bukkanó emigrált magyarok. Jelen és múlt itt is egybejátszik
a mozaikosan kirajzolódó történetben; megint a háború, az 50-es évek,
az 56-os ősz, és itt is szövődnek szerelmek. Ám az idő derüs múlatása
közben egy műkincslopási história bonyodalmai sejlenek föl. S miközben
fény derül a bűnügyre, a szereplők sorra szembesülnek - s ez a motívum
füzi a filmnovellát az elbeszéléshez - életük erkölcsi tanulságaival;
kivált azzal, hogy az ember mindent kibír, csak az elhagyatottságot, a
magányt nem.
Az izgalmas, fordulatos, továbbá a politikai mondandójú
irodalmat kedvelők olvasmánya.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|