
KISS Benedek
SZŰKÜLŐ SZEMMEL
Válogatott verseskötete, az 1993-ban megjelent A világ
örökbefogadása óta írott új verseit formálta kötetté Kiss
Benedek. A Szűkülő szemmel azonban nem az újrakezdés,
nem a változás, nem a friss lendület könyve, hanem az
összegzésé, szinte már a búcsúzásé; összegzésé, de másként,
mint az összegyűjtött verseknél. A költő ezúttal egy-egy versbe
próbálja belesűríteni mindazt, amit átélnie, meglátnia adatott:
gyermekkort, "vad viháncolást", küzdelmes, harcos ifjúságot,
szerelmet, családot, gyermekeket, szülőföldet és nagyvárost,
őszülő hajszálakat és az elmúlás gondolatát, tavaszokat és
őszöket, izzó nyarakat és hideg teleket. Számbavétel és búcsú
szinte minden verse a kötetnek, és ehhez illően tömörek,
összefogottak, és csakis a lényegre koncentrálók, ám ez a
lényeg Kiss Benedek esetében sohasem valami elvontság,
filozófiai reflexió vagy magánmitológia. A költő a konkrétumok,
az egyedi és egyszeri jelenségek, gesztusok, látványok,
tárgyak, pillanatok rabja, azok fogságában él. Számára a hulló
gesztenye, a présház, egy kinyitott ablak, egy madárhang, egy
szélroham a Duna felett, a természet egy-egy jelensége
közvetíti az "egészet", a "mindent" (Járok a nyárban; Téli
alkonyon; Rigók, ti - lelkek!; Gesztenyehullás; Ömlik a köd;
Nagy pörkölésre készül Március; Otthon stb.). De éppen
ezért válik jelentőssé szinte valamennyi képe a kötet
verseinek. Nem szimbólumok ezek, nem filozofémák, hanem
hatalmas, kiterjesztett szinekdochék: a rész Kiss Benedeknél
szinte mindig az egész helyett áll, egy egész életről vall.
Talán legjelentősebb eddigi kötete ez a költőnek - minden
verskedvelő olvasó figyelmére érdemes, annál is inkább, mert a
jövő útjait jelöli ki csiszolt képeivel, a maga életműve
továbbformálásának irányait.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|