| 
 
 
KODOLÁNYI János 
 
 BOLDOG MARGIT
 
Kodolányi a harmincas években fordul a magyar középkor világához, az 
193o-tól 1938-ig terjedő periódusban írja három Árpád-kori regényét.  
A Boldog Margit (1931), A vas fiai (193o) és a Julianus barát (1938)
közé ékelődve mintegy megszakítja a két regény extensiv korábrázoló 
"folyamatát", s egy különös egyéni sorsot elevenít meg, az eszményhű 
aszkézis, a világtól való elkülönülés lélektani drámáját.
 
IV.	Béla leányának kálváriájához Rákai Lea Margit legendája 
szolgáltatta az anyagot, kezdetleges jellemrajzzal, a hősnő 
tetteinek leírásával, a misztikus begina-mozgalom megörökítésével. 
Kodolányi regényének cselekménye voltaképp alig mozdul valamit előre; 
nem az eseménysor a meghatározó regényépítő elem, hanem a hősnőben 
lejátszódó, belső, lelki folyamat. A kolostori életrend naiv vagy 
látszataszkézise Margitot az eszmény mind tökéletesebb vállalására 
készteti:  hamar átlátja, hogy egyedül Istennek tartozik felelősséggel.  
A kolostor farizeusaitól úgy különül el, hogy lassanként szinte tökéletesen 
"átéli magát" a transzcendensbe.  A lélektani folyamat egyfelől ebben 
teljesedik ki, Margit minden egyéb aszkézisformát megszégyenítve magasodik 
méltó krisztusi jegyessé.  Az író azonban tovább tágítja a mű közvetlen 
jelentésrétegeit. Margit vezeklése ugyanis - a király lányaként - a tatárjárás 
pusztító történelmi valóságához kapcsolódik. Nemcsak a Krisztushoz méltóvá 
válás formálja ezt a kivételes magatartást, de a történelmi tragédia erkölcsi 
értelmezése is. Margit úgy érzi, a katasztrófában a bűnöket torolja meg a 
sors - tehát IV.  Béla lányának önként kell bűnhődnie népéért, mintegy neki k
ell megváltania a pusztulás szélére sodort országot.Nagy egyéniség és kisszerű környezet elégikusan elcsituló konfliktusa alkat 
és sors, egyén és történelem nagy példázatát foglalja egységbe.
A kitűnő regény minden olvasónak ajánlható.
 
 
 
Vissza a
főoldalra    * * *    Vissza a kereséshez
 
 |