
KODOLÁNYI János
BOLDOG MARGIT
Kodolányi a harmincas években fordul a magyar középkor világához, az
193o-tól 1938-ig terjedő periódusban írja három Árpád-kori regényét.
A Boldog Margit (1931), A vas fiai (193o) és a Julianus barát (1938)
közé ékelődve mintegy megszakítja a két regény extensiv korábrázoló
"folyamatát", s egy különös egyéni sorsot elevenít meg, az eszményhű
aszkézis, a világtól való elkülönülés lélektani drámáját.
IV. Béla leányának kálváriájához Rákai Lea Margit legendája
szolgáltatta az anyagot, kezdetleges jellemrajzzal, a hősnő
tetteinek leírásával, a misztikus begina-mozgalom megörökítésével.
Kodolányi regényének cselekménye voltaképp alig mozdul valamit előre;
nem az eseménysor a meghatározó regényépítő elem, hanem a hősnőben
lejátszódó, belső, lelki folyamat. A kolostori életrend naiv vagy
látszataszkézise Margitot az eszmény mind tökéletesebb vállalására
készteti: hamar átlátja, hogy egyedül Istennek tartozik felelősséggel.
A kolostor farizeusaitól úgy különül el, hogy lassanként szinte tökéletesen
"átéli magát" a transzcendensbe. A lélektani folyamat egyfelől ebben
teljesedik ki, Margit minden egyéb aszkézisformát megszégyenítve magasodik
méltó krisztusi jegyessé. Az író azonban tovább tágítja a mű közvetlen
jelentésrétegeit. Margit vezeklése ugyanis - a király lányaként - a tatárjárás
pusztító történelmi valóságához kapcsolódik. Nemcsak a Krisztushoz méltóvá
válás formálja ezt a kivételes magatartást, de a történelmi tragédia erkölcsi
értelmezése is. Margit úgy érzi, a katasztrófában a bűnöket torolja meg a
sors - tehát IV. Béla lányának önként kell bűnhődnie népéért, mintegy neki k
ell megváltania a pusztulás szélére sodort országot.
Nagy egyéniség és kisszerű környezet elégikusan elcsituló konfliktusa alkat
és sors, egyén és történelem nagy példázatát foglalja egységbe.
A kitűnő regény minden olvasónak ajánlható.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|