
KORNIS Mihály
DRÁMÁK
Kornis Mihálynak, napjaink egyik legeredetibb hangú és
dramaturgiájú színpadi szerzőjének hat drámáját fogja össze a
kötet. A Halleluja, jóllehet számos szereplője van,
tulajdonképpen két figurára, Lebovicsra és nagyapjára épül, az
ő "szövegeikből", visszaemlékezéseikből, fantáziálásaikból áll
össze a dráma. Az asszociációsorok, az igazi és ál-látomások és
a banalitást árasztó közhelysorozatok - a történelmi
tapasztalatok művészi megidézésén keresztül - a jellegzetes
magyar átlagéletről tudósítanak. A Büntetések a Halleluja
párdarabjának tekinthető. Ebben a műben sincs - a megszokott
értelemben vett - színpadi cselekmény, ez is szövegekből "áll
össze", ám amíg az előző mű a mindennapiság költői
"kibeszélése", addig ez a Kafka-szövegekből összemontírozott
dráma a szorongások, kényszerképzetek és elfojtások
"fenomenológiáját" adja. A Kozma tekinthető a leghagyományosabb
drámának, három meztelenül napozó, a strandon iszogató nő
zavaros "szövegeléséből" bomlik ki a magyar történelem ismert
cikk-cakkjainak a mában is továbbélő jelenléte. Kornis Mihály
az enyhén porosodó, Körbe-körbe című Arthur Schnitzler darabot
fölfrissítette, így született meg a Körmagyar, amely
az eredeti mű szerkezetét és dialógusait követi, ám a szerző
mégis új darabot írt, mely egyfelől szórakoztató irodalmi
játék, másfelől pillanatkép a kilencvenes évek magyar
valóságáról. A drámakötet két, egészen új darabja A Kádár-
beszéd, és a Kádárné balladája, melyekben a szerző
dokumentarista hitelességgel ábrázolja a Kádár János nevével
jelzett korszakot, és drámai erővel rajzolja meg az ország első
embere, és feleségének alakját, korabeli dokumentumok alapján.
- A kötet az "áthallásokra" fogékony olvasóknak ajánlható.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|