
KÓS Károly
ERDÉLY
Miközben Kós a népvándorlás korától 1918-ig összefoglalja Erdély
történetét, szinte egyetlen szempontja van az események értékelésekor,
azt keresi és fedezi föl, ami a transzilvanizmust igazolja, vagyis
azt, hogy ez a föld kizárólag az erdélyi magyar, szász és román népé,
mert e nemzetek formálták a tájat és ez a táj formálta e népeket. Így
az erdélyi nép - legyen bármely anyanyelvű - sokkal inkább a maga
földijével érez együtt, ahhoz hasonlatos, mint a vele ugyan egy
nyelvet beszélő, de nem egyhagyományú, Erdélyen kívül élő
népcsoportjával. A földrajzi, történelmi sorsközösség olyannyira
rokonítja egymással az ittenieket, hogy azok mélyebben kötődnek
szülőföldjükhöz és egymáshoz, mint anyanemzetükhöz. Kós a történelmi
és kultúrhistóriai érvek egész hadát vonultatja föl tétele
bizonyítására, kiegészítve építészeti, etnográfiai, képzőművészeti
példákkal. A példák azt sugallják, amit a könyv több helyen ki is
mond: a kívülről beszüremlő szellemi hatásoknak nincs szerves
összetartozásuk Erdéllyel, ezért például az építészetben a gótika, a
reneszánsz csak külsődleges és esetleges tényező, ám a 17-18. századi
népi barokk e táj lelkületének valódi megtestesülése. Mind a magyar,
mind a szász, mind a román népi barokk egystílusú, ám karakteresen
nemzeti is; egység és a nemzeti jelleg egymásmellettisége Kós számára
a legtöbb érv annak kimondásához, hogy Erdély csak ahhoz az országhoz
tartozhat, amely maradéktalanul tiszteletben tartja egyedi
sajátosságait, szerves belső fejlődésének törvényszerűségeit.
A könyvet mindazoknak érdemes kikölcsönözni, akik csakugyan
megbízhatóan akarják isrmerni Erdély szellemiségét.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|