
KOSZTOLÁNYI Dezső
ARANYSÁRKÁNY
Novák Antal világa a kívülállók számára egyszerű, szelíd, tiszta és
titokzatos, mert ez a világ a magányé. Pontossága, rendszeretete,
szorgalma, lelkiismeretessége legendás hírű, pedig nem több kitartóan
végigélt szerepnél, melynek lelki hátországa a szorongó nyugtalanság.
Felesége elvesztése után az évek lassú vonulatában a hitves falon
függő, néma képe összeépült egy másik, egy élő, egy mind vonzóbb
arccal - a Hildáéval, s mert a gyermek arca szinte egy az anyáéval,
benne, általa él az egyiké és általa élet a másiké. Hilda mindebből
semmit sem lát, csak annak poklát éli át. A kamaszok kegyetlen
életrevalóságával tör magának réseket börtöne falán. Amikor apja
rajtakapja Tibort Hilda szobájából való menekülése közben, szinte
valódi vetélytársként néz vele, a tanítvánnyal farkasszemet. Hilda
feszült párbeszéde apjával sürgeti a kimondhatatlant. Novák Antal itt,
a Hildával való fájdalmas szócsatában találkozik először a teljes
magánnyal, mely kínzóbb a nemlétnél. És ettől fogva, mintha
megtébolyodott volna a világ. A diákok ellenségessé válnak, a kollegák
egyre elviselhetetlenebbek. Hilda, Tibor, Liszner külön-külön,
egyenként talán nem is rosszak, és mégis egy nagy, nyomasztó,
ellenséges közösséggé egyesülnek Novák Antal alvajáró
igazságkeresésének vízióiban. Öngyilkosságában a szenvedő ember ül
diadalt a megaláztatással való kiegyezés felett.
Az aranysárkány az ifjúság szimbóluma, a végtelennel, az egekkel
kacérkodó fiatalság-láznak, mindent tipró indulatnak, féktelen
szabadság-akaratnak a jelképe. "Szép", mert fénylő, csillogó, dús a
ragyogásban; és riasztó, mert sárkány-testű. Csodálni való, magával
ragadó, úsztatja a tekintetet, és mégis gyűlöletes, mert jelzése,
parancsoló istene az elmúlásnak.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|