
LÁSZLÓFFY Aladár
KELETI RENESZÁNSZ
Lászlóffy Aladár az avantgarde - a
Méliusz József nevével fémjelzett
forradalmas expresszionizmus - jegyében indult, s a Forrás első nemzedékének tagjaként valóban újat hozott az ötvenes évek lírai sablonjai után. Az eltelt
három évtizedben - nagy utat bejárván - a tökélyre törően csiszolt,
kifinomodott modor jegyében az erdélyi magyar líra gyökeres tradícióihoz
látszik visszatérni, miközben őrzi egyéni hangját.
Megőrizte pályakezdő expresszionizmusának közösségi hangját, de megszabadult
a darabosságtól, a sokszor mesterkéltnek ható formátlanságtól, de megőrizve
európai horizontját, mélyebbre hatolt az erdélyi, távlatosabban a magyar
költészet hagyománykincsének birtokba vételével és szuverén átlényegítésével.
Szabályos strófák, arányos kompozíció, ütemes lejtés és pontos rímek jelzik
visszafordulását a valódi költői szabadságot megtestesítő kötött formákhoz
(Tavaszi szél, Tangó, Adventi litániák, Szél hava). Megszólaltatja a
kelet-közép-európai ember történelmi tapasztalatát és hitelesen ábrázolja
konfliktus-tűrő képességét, mely tágabb körű gondolat a túlélés szándékánál,
hiszen az egymásnak ellentmondó álláspontok áthidalására, az összeszikrázó
eszmék megbékítésére tesz emberileg hiteles, művészileg érvényes kísérleteket
(Egyensúly, Keleti reneszánsz). A sajátos erdélyi múlttudat is elmélyült
gondolatiságú versekben ölt formát: "A szülőföld, e roppant könyv tehát / már
éjjel-nappal olvassa magát" (A por). Korai verseit is jellemzi a bizakodó
hangvétel, de nem a hivatalos hurráoptimizmus, hanem a magából előcsiholt
csakazértis-derű, s most is megszólaltatja elszánt akarását: "mindegy, hogy
ülve már vagy halva; / a szívben dobog az a láb, / amely ezt a járást még
akarja" (Még!).
Pályakezdésekor írta róla egyik értő bírálója (Földes László), hogy
költészetének egyik vonzó sajátossága, hogy nem folyton az univerzumot
méricskéli, hanem az emberben próbálja meglátni az univerzálist, s ebben
azóta sem változott, legföljebb tudatosította, hogy a valódi belső gazdagság
egyik forrása az emberi univerzum határainak biztos fölismerése (Az örök hó
határa, A látogatók, Emberiség, A maradandó). Ez a sajátos
személyiség-univerzum dualizmus jellemzi a történeti-kulturális élményeit
megörökítő nagyverseit is (Fehér kakas a hóhullásban, Széchenyi sírja, A
genfi katedrálisban, Haydn hallgatása közben).
A kötet egy nagyívű költői pálya betetőzésének kezdetét jelzi, ugyanakkor
megbízható rajzolata az erdélyi magyar költészet új, értékekben roppant
gazdag állomásának is.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|