
Thomas MANN
TONIO KRÖGER; HALÁL VELENCÉBEN
A Tonio Kröger-ben az író a korabeli német polgári és
értelmiségi fiatalság hangulatát jeleníti meg; művész és polgár
viszonyát a szellem emberének helyét a hanyatlásnak indult polgári
társadalomban. A mű tanúsága szerint kétféle ember van : a józanok, az
életben sikeresek, Tonio Kröger szavaival élve "a szőkék és kék
szeműek", a normális átlagpolgárok, és azok, akik valamilyen testi
vagy lelki különbözőség folytán kiválnak ebből a világból. Tonio
Kröger tulajdonképpen maga az író, akinek kételyei, vallomása,
művészetfelfogása egyben a kor művészetértelmezésének kritikája is. A
hős szemében művésznek lenni egyáltalán nem dicsőség, sőt: "kissé
szégyellni való, veszélyes és kétértelmű kalandorvállalkozás az élet
és a tisztesség rovására", melyet azonban csinálni kell annak, aki
erre a sorsra született.
A következő kisregény témájában kapcsolódik az elözőhöz.
A Halál Velencében című mű szintén a művész-komplexus
feldolgozása. Maga a történet itt is igen egyszerű. Egy
köztiszteletben álló író, Gustav Aschenbach, velencei nyaralása
alkalmával beleszeret egy klasszikus szépségű lengyel fiúba, s ebbe
meglehetősen groteszk módon belehal. Természetesen sokkal
többről van szó, hiszen az író szavaival: "Gustav Aschenbach
költője volt mindazoknak, akik a kimerülés határán dolgoznak,
akik már roskadoznak a teher alatt, már felörlődtek, de még tartják
magukat, költője mind a teljesítmény e moralistáinak. Sokan
vannak ők, és ők a kor hősei." A hős pusztulása tehát nem csupán
önmaga megsemmisülését jelenti.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|