
Thomas MANN
VARÁZSHEGY
Ebben a mélyen szimbolikus tartalmú regényben Mann a német irodalom
klasszikus műfajának, a fejlődésregénynek hagyományait folytatja.
Ennek megfelelően a regény nem egyéb, mint az "egyszerű és középszerű"
hős, Hans Castorp belső fejlődésének rajza, aki a síkvidékről, az
egészségesek világából háromhetes látogatásra érkezett a svájci
szanatóriumba, ám a Varázshegy halálos bűvöletének áldozatul esve,
hét évre a szanatórium lakója lett. Castrop betegségélménye,
életidegensége, passzivitása, kereső szellemének kalandjai,
álmodozásai, félénség mögé bújt gyermekesen szenvedélyes szerelme, a
humanizmus értelmén, lehetőségén való töprengés - ezek a regény fő
témái. A háború előtti Európa különböző ideológiái kelnek harcra a hős
lelkéért: szinte enciklopédikus teljességgel vonul fel minden olyan
szellemi áramlat, amely megérintette a századelő polgári értelmiségét.
Castrop testi egészségéért a különc orvosok, "lelke" megnyeréséért
Settembrini, a 19. századi idealista-realista humanizmus képviselője
és Naphta, a démonikus jezsuita küzdenek egymással. Ő maga viszont két
csodálatos alak bűvkörébe kerül - előbb beleszeret Madame Chaucathba,
a szeszélyes tatárszemű asszonyba, később lenyűgözi a jávai-holland
dúsgazdag kávékereskedő nagyszabású egyénisége. Castorp előtt a
természet, a művészet, a gondolkodás hatalmas tartományai bontakoznak
ki. Végül visszatér az életbe - talán meghalni: a kezdődő 1914-es
világháború csatamezején vesz búcsút tőle az író.
A regény mondanivalója sokrétű. Olvasása elmélyült, filozófiai,
elméleti érdeklődést is feltételez, ezek birtokában lebilincselő mű.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|